Opkrabbelende horeca en hotels op Curaçao kampen met groot personeelstekort

Foto: Dit nieuwe hotel kan niet alle kamers verhuren door personeelstekort. Foto: Zoetry Resort

WILLEMSTAD – Het personeelstekort in de horeca- en hotelsector op Curaçao loopt snel op. Van alle beschikbare vacatures op het eiland, is 80 procent daaraan gerelateerd. Maar juist mensen die veel ervaring hebben, durven een baan in een hotel of restaurant niet meer aan. 

Dat blijkt uit onderzoek van Curaçao Hospitality and Tourism Association (Chata). De meest recente cijfers uit december laten zien dat er meer dan 300 vacatures zijn. Het gaat om banen voor medewerkers in de schoonmaak, front officemanagers tot aan sous-chefs en elektriciens. “Een breed scala aan banen”, zegt Chata-directeur Maria-Helena Seferina-Rojas.

Maar er is nog een probleem: een deel van de mensen die ervaring hebben in de restaurant- en hotelwereld, is naar het buitenland vertrokken. Om het tekort op te lossen wil Chata zo snel mogelijk een grootschalig trainingstraject opzetten voor werkzoekenden.

Negenduizend banen verloren
In 2020 verloren zo’n negenduizend mensen in de horecabranche hun baan door de pandemie. “Organisaties moesten soms afscheid nemen van de helft van hun personeelsbestand of zelfs meer. Toen het toerisme in juni vorig jaar aantrok en in sommige maanden zelfs beter presteerde dan pre-Covid-19 waren er direct arbeidskrachten nodig voor de dienstverlening aan gasten”, zegt de Chata-directeur.

Chata-directeur Maria Helena Seferina-Rojas

Voor de corona-pandemie verdienden zo’n 18.000 mensen hun brood in de horeca-sector. Nu zijn er nog meer arbeidskrachten nodig, omdat er nieuwe hotelaccommodaties opengaan, zoals Sandals Royal Resort en Courtyard Marriott.

“In 2022 groeit het aantal hotelkamers op het eiland met dertig procent. Per hotelkamer heb je 1,5 fte (anderhalve werkweek aan arbeidskracht, red.) nodig”, becijfert Seferina-Rojas.

Op het eiland is al te merken wat het tekort aan personeel doet: een aantal restaurants hebben hun openingstijden noodgedwongen moeten aanpassen.

Ook het onlangs geopende Zoetry Hotel kan niet alle kamers verhuren vanwege het personeelstekort. “Ondernemers die willen uitbreiden wachten met hun plannen tot ze de vacatures gevuld hebben, om de kwaliteit van dienstverlening zo hoog mogelijk te houden.”

Bang om baan opnieuw te verliezen
Uit onderzoek onder hotels blijkt dat een deel van de voormalige werknemers iets anders is gaan doen. “Ze vinden het eng om weer in dezelfde sector te werken”, ziet Seferina-Rojas. “De onzekerheid dat ze bij een nieuwe lockdown opnieuw hun baan kwijt kunnen raken speelt daarin mee. Ook is een groep van het eiland weggegaan. Slechts een deel van het personeel dat zijn baan was verloren, is weer aan de slag gegaan. Vandaar dat het tekort zo hoog is.”

“Door de corona-crisis zijn meer dan de helft van al mijn collega’s zijn hun baan verloren in mei 2020”, vertelt Ashmara*. Ook zij verloor toen haar baan bij een hotel op Curaçao waar ze als assistent-manager voor de bewaking.

“Ik was één van de weinigen die een verlenging van het arbeidscontract kreeg. Toen ik over moest gaan in vaste dienstverband, hebben ze mij laten gaan. Ik kreeg een ontslagbrief mee, dat ze vanwege Covid-19 geen werk voor mij hadden. Op het moment dat de markt weer aantrekt, zou ik als een van de eersten worden gebeld.”

Ze besloot naar Nederland te verhuizen, omdat ze daar haar kansen op de arbeidsmarkt groter zag. Voordat ze in het vliegtuig stapte, had ze bij drie bedrijven in Nederland sollicitatiegesprekken lopen. Uiteindelijk moest ik een keuze maken tussen twee bedrijven. Beide bedrijven hadden mij een contract aangeboden.”

‘Je offert veel op, maar je word alsnog ontslagen’

Ashmara* is blij met het salaris dat ze nu verdient. Ze krijgt ook toeslagen, vakantiegeld en bouwt ze een goed pensioen op. Bovendien werkt ze nu in een andere branche waar haar hart ligt: de techniek.

“Om in de horeca te werken, offer je veel op. Ik maakte het mee toen mijn vader in 2020 overleed. Ik draaide in die periode zoveel overuren. Ik was meer op het werk dan thuis. In de laatste maanden dat hij nog bij ons was kon ik weinig tijd met hem doorbrengen. Wat kreeg ik als dank? Mijn opofferingen waren tevergeefs. Ik werd tenslotte ook naar huis gestuurd.”

‘Kijk naar het herstel’
Tegen medewerkers die bang zijn dat ze bij een volgende lockdown opeens op straat staan, zegt Seferina-Rojas om ‘naar het herstel van de sector te kijken’. “Er is geen enkele sector waar zoveel werk is. Het herstel is zelfs veel sterker dan we durfden te dromen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die liever thuis willen zitten dan aan het werk.”

Grootschalig trainingstraject op komst

Door de uitbraak van de pandemie moest Chata het traject ‘Kla pa Turismo’ (Klaar voor toerisme) in 2020 vroegtijdig afbreken. Driehonderd werkzoekenden zouden een training volgen tot keuken-assistent, bedienend personeel, assistent-beveiliging en schoonmaak-medewerker.

Met de ministeries van Sociale Ontwikkeling, Arbeid en Welzijn (SOAW) en Economische Ontwikkeling (MEO) wil Chata opnieuw een grootschalig trainingstraject opzetten. Werkzoekenden en langdurige werklozen worden in een korte tijd opgeleid om in de hospitality-industrie aan de slag te gaan.

Ook horecavakbond Horecaf heeft plannen voor een trainingsprogramma.

*Naam is bij de redactie bekend.