WILLEMSTAD – De verkiezingen voor een nieuw parlement op Curaçao kunnen rekenen op het debuut van jonge kandidaten op verschillende lijsten. Hoe voeren ze campagne en hoe bekostigen de nieuwe en jonge politici dat? Caribisch Netwerk sprak met vier politieke debutanten.
Eugene Valpoort (25) staat op nummer 11 van de lijst van de MAN partij. Hij is blij met de beslissing die hij heeft genomen om de politiek in te gaan: “Je merkt dat Curaçao nieuwe gezichten in de politiek wil steunen.”
“Vanaf 1 december 2020, toen ik openbaar aankondigde dat ik er voor gekozen had om de politiek in te gaan, heb ik totale acceptatie en steun ontvangen. Maar er is ook het gevoel van angst en onveiligheid”, zegt Valpoort.
Verdeeldheid
Eugene Valpoort ervaart ook een zeer verdeelde verkiezing waarbij het volk te veel onjuiste informatie heeft en in plaats van dat elke partij informatie geeft over wat zij beogen met Curaçao, geven ze er de voorkeur aan om te strijden tegen andere partijen. “Hierdoor maken politici het zichzelf, en zeker ons jongeren, moeilijker, omdat dit angst en haat zaait onder de bevolking.”
Valpoort heeft van tevoren ervoor gekozen om niet veel geld te steken in zijn campagne. “Er zijn mensen die niets te eten hebben. Dus is het absurd om veel geld te steken in mijn campagne en aan iedereen te vragen mij te steunen, zodat ik hen kan vertegenwoordigen. Hij heeft geld ingezameld bij onder andere zijn familie om zichzelf te promoten.
“Ik ben elke dag in de wijken om contact te maken en ook om uitleg te geven. Dit geeft mij voldoening.” Dit geeft mij de mogelijkheid om terug te geven aan het volk en niet aan een groep die mij heeft gefinancierd.”
‘Blijf niet aan de kant staan’
Evita Ross (30) is nummer 16 op de lijst van de PAR. Ze is ‘Vocal Coach’, zangeres en ondernemer. Haar motivatie om de politiek in te gaan: “Blijf niet aan de kant staan, maar steek een hand uit om de kloof tussen de politiek en de gemeenschap kleiner te maken.”
Ze wil als stem te fungeren voor mensen die geen toegang hebben tot degenen die Curaçao besturen. In haar kringen merkt Ross ook dat mensen niet veel vertrouwen hebben in de politiek. Persoonlijk is Ross ervan overtuigd dat er veel potentieel zit in de Curaçaose politiek.
De manier waarop de politieke leider van de regeringspartij PAR, Eugene Rhuggenaath, de COVID-19 problematiek heeft aangepakt heeft Ross gestimuleerd om bij de PAR te gaan. “Ik heb waardering voor de wijze waarop hij de rust in de gemeenschap heeft gehandhaafd en verder heeft gestreden.”
Het deelnemen aan de verkiezingen van 2021 beïnvloedt haar financiële situatie niet. Ze werkt wel minder uren om tijd te maken om die aan de campagne te wijden.
De partij zorgt voor alles en organiseert cursussen om de politiek beter te leren kennen. “Ik betaal maandelijks contributie, net als elk lid van de partij. Dat is wat ik uitgeef.” Ze maakt ook veel gebruik van Facebook voor de promotie van haar politieke activiteiten.
Stephany Willems (36) staat op nummer 2 van de partij Un Kambio Pa Kòrsou.
“Het is een heel prettige ervaring. Vaak zeggen mensen dat de politiek vuil is. Maar de politiek op zich is iets gezonds om je volk te helpen.” Samen met onder andere haar leider Raichel Sintjacoba, helpt Willems al een lange tijd mensen uit de gemeenschap.
Als professional op het gebied van communicatie en marketing, helpt Willems vaak verschillende bedrijven. Nu wil ze deze kennis op het gebied van regeren gebruiken.
De partij Un Kambio Pa Kòrsou heeft diverse fundraisings georganiseerd, om aan fondsen te komen om hun kosten te dekken. Willems legt uit dat sommige zaken individueel zijn, zoals flyers. Vaak helpt de familie van de leden, en dit is ook bij haar het geval.
“Van alle partijen zijn wij de partij met de minste reclame, want wij willen teruggeven in plaats van te investeren in reclame.” Willems merkt op dat in plaats van veel geld te steken in campagnes de partijen moeten bijdragen bij de mensen in nood. Daarom zou ze, zelfs als haar partij over meer geld beschikte, dit niet aan een publiciteitscampagne hebben uitgegeven.
‘‘Onze focus is op hulp aan het volk, want reclame zorgt er niet voor dat iemand op jou zal stemmen. De mensen steunen ons, omdat ze weten dat wij ze al jaren helpen”, zegt Willems.
‘Nu sta ik aan de andere kant’
Germone de Lima (35) is nummer 3 op de lijst van Vishon. “Nu sta ik aan de andere kant. Normaal doe ik verslag van de verkiezingen.” Volgens De Lima (die gewerkt heeft bij CBA Televishon en TV Direct) is dat een vreemd gevoel. “Want normaal ben je als verslaggever belangrijk omdat je de boodschap objectief en onpartijdig moet brengen. In de huidige situatie moet ik mijzelf verkopen. En dat is een beetje moeilijk voor mij. Ik werk er hard aan. Om te zeggen waarom men op mij moet stemmen.”
Dit is moeilijk voor De Lima omdat ze graag door wat ze doet wil laten zien waarom men in haar moet geloven of op haar moet stemmen.
Wat enigszins een tegenslag was voor Germone waren de aanvallen die ze kreeg toen ze haar toetreden tot de politiek aankondigde. Niet iedereen was blij met haar beslissing. Maar door de aanvallen is ze haar ‘focus’ niet kwijtgeraakt. “Ik heb voorstellen om mijn land te helpen, om werkelijk veranderingen door te voeren.”
Creatief omgaan met de campagne
Voor wat betreft het financiële aspect past De Lima creativiteit toe in de politieke campagne. “Ik had geen financiële lasten. Want als jongeren in de politieke arena maken wij veel gebruik van creativiteit en out of the box denkwijzen. Dit vindt plaats door zoveel mogelijk sociale media te gebruiken en ook creatief te zijn om de aandacht te trekken.”
Een ander belangrijk aspect aan de vorm waarin De Lima campagne voert, is het directe contact met de potentiële kiezer. Het is belangrijk dat de boodschap van haar partij geen beloftes inhoudt die zij niet kan waarmaken, zo stelt De Lima. “Dit is veel belangrijker dan wat voor betaalde boodschap dan ook op de radio.”