WILLEMSTAD– Als je je rijbewijs wil halen op Curaçao, dan neem je net als in elk ander land rijlessen. Deze praktijklessen worden ondersteund met de nodige theorie, die aansluiten op de praktijk. “Behalve op Curaçao”, zegt Melvin Cijntje, lid van de ‘Denktank Verkeer’, een groep mensen die vooruitgang wil in het verkeer.
De theorie in het vragenboek die je op Curaçao krijgt, stamt nog uit de Nederlandse ‘Wegen Verkeerswet’ (WVW) uit 1935. Deze theorie is in 1957 letterlijk overgenomen in de Wegen Verkeersverordening Curaçao (WVVC), de eerste verkeerswet op Curaçao. In de tijd dat Curaçao nog onder het bestuur van Nederland viel, zijn ook de Nederlandse verkeerswetten overgenomen. De inhoud van het theorieboek gaat zover terug in de tijd, dat het nog verkeersregels bevat uit 1935.
(Tekst gaat door na video)
Door Kim Hendriksen
‘Halve borden’
In Nederland zijn de verkeersregels in 1966 aangepast, de ‘halve borden’ zijn toen uit de wet gehaald. Curaçao heeft deze verkeersregel wel overgenomen, maar heeft de theorie nooit aangepast. Tot op de dag van vandaag staan deze halve borden nog in het theorieboek die men moet leren als ze hun rijbewijs willen halen.
In 1990 zijn de verkeersregels in Nederland weer gewijzigd. In het Reglement Verkeersregels en Verkeersregels 1990 (RVV 1990) zijn nieuwe borden toegevoegd en enkele borden zijn gewijzigd. Deze nieuwe regels heeft Curaçao tien jaar later overgenomen in de WVVC in 2000. De nieuwe borden worden volgens de Nederlandse wetgeving in het verkeer geplaatst door Dienst Openbare Werken (DOW), maar ze zijn niet aangepast in het theorieboek. Theorie die hoort bij het nemen van een rotonde of welk bord aangeeft of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt ook niet, maar hieraan kun je wel zien hoe hard je mag rijden.
19 jaar wachten op digitalisering
Volgens Cijntje is Bureau Rijbewijzen, de instantie die belast is met het afnemen en uitgeven van de rijexamens en rijbewijzen, al sinds de nieuwe verordening in 2000 bezig met het digitaliseren van het theorie-examen. Door het vernieuwen en digitaliseren van het theorie-examen zou het probleem opgelost moeten worden. Dit is inmiddels 19 jaar geleden. Volgens Cijntje is Bureau Rijbewijzen hiervoor verantwoordelijk. Volgens Runilla Regina, directrice van het Bureau Rijbewijzen, doen zij het praktijkexamen met de regels uit 2000.
Echter gebruiken de rijschoolinstructeurs nog de ‘theorieboeken’, wat eigenlijk niet echt een theorieboek is maar een boek met vragen en antwoorden, gebaseerd op de regels van 1957. Dit kan nog wel eens wat verwarring veroorzaken, omdat de regels van 1957 en 2000 niet met elkaar overeenkomen.
Wie is verantwoordelijk?
Volgens Regina zijn de rijinstructeurs verantwoordelijk om tijdens de lessen de studenten de juiste regels te leren, ondanks dat deze regels niet op papier in het theorieboek staan. Ook zegt ze dat niet Bureau Rijbewijzen verantwoordelijk is voor de inhoud van de theorieboeken, maar dat is ook de verantwoordelijkheid van de rijinstructeurs.
Wat de digitalisering betreft geeft ze aan dat zij daar ook niet verantwoordelijk voor zijn, dat zij een concept Landsbesluit hebben ingediend maar dat deze nog naar de Raad van Advies moet. Het Ministerie van Bestuur, Planning en Dienstverlening (BPD) van Armin Konket is hier verantwoordelijk voor. Regina geeft aan afhankelijk te zijn van financiering van BPD om de digitalisering door te kunnen voeren.