Foto: Bobby Spier

ORANJESTAD – Op een heet zoldertje in San Nicolas ligt al jaren een belangrijke kunstcollectie verborgen. Eigenaar Louky Constandse hoopt dat zij deze ooit ergens veilig kan onderbrengen en exposeren.

De collectie stamt uit de jaren vijftig en is geschilderd door Erna Giesel, de moeder van Constandse. Zij verhuisde in 1953 van Nederland naar Aruba omdat haar man daar als docent aan de slag ging.

Door Bobby Spier

Om de tijd te doden, schilderde Giesel. Ze liet zich inspireren door de ruigheid van de Arubaanse natuur. Zo schilderde ze onder andere de natuurlijke brug, orkaan Hazel en de noordkust. Binnen vijf jaar tijd produceerde ze bijna tweehonderd kunstwerken, waarvan ze een deel verkocht aan Amerikanen die werkten bij de Lago-raffinaderij indertijd.

Belangrijk cultureel erfgoed
“Dit is kwalitatief hoog en vooral bijzonder vanwege de context waarin het geschilderd is”, zegt Renwick Heronimo, curator van de overkoepelende stichting van Arubaanse musea (Fundacion Museo Arubano) als hij beelden van de schilderijen ziet. In de kunst ziet hij invloeden terug van Van Gogh.

Landschapskunst kwam in die jaren vaker op het eiland voor, maar niet zoals Giesel heeft gemaakt, legt Heronimo uit. “Dat was meer idyllisch.” Hij omschrijft het werk van Giesel als ‘impressionistisch’ waarbij gebruik is gemaakt van ‘ervaring en het gevoel van het moment’. “Dit is zeker belangrijk cultureel erfgoed van Aruba. Het zou mooi zijn als een selectie hiervan beland in onze lokale collectie.”

In de openbaarheid

Het door Paul Citroen getekende portret van Erna Giesel – foto familie Giesel

In 2012 exposeerde Constandse een deel van haar moeders werken in samenwerking met cultuurfonds Unoca. Maar doordat een dierbaar kunstwerk kwijtraakte, namelijk een portret van Giesel gemaakt door haar leraar Paul Citroen (bekende Nederlandse tekenaar), durft zij niet zomaar meer de collectie uit handen te geven.

“Ik zou het prima vinden om het ergens te laten, als het goed verzekerd wordt. Het is toch wel een kostbaar bezit. Maar tot nu toe heb ik nog niet een plek gevonden die ik vertrouw.”

Door nu in de openbaarheid te treden, hoopt Constandse een goede plek te vinden voor de schilderijen. “Het is zonde als er niets mee gebeurt, want het is toch een belangrijk nalatenschap voor Aruba.” Zelf heeft ze de voorkeur dat de schilderijen in San Nicolas worden ondergebracht. “Omdat mijn moeder hier vroeger woonde.”