Ondanks westerse schoonheidsideaal steeds meer jongeren trots op Afro-Caribisch uiterlijk

Foto: Pixabay

BREDA – “Er is weleens tegen mij gezegd dat ik niet voldoe aan het schoonheidsideaal omdat mijn neus te breed zou zijn”, vertelt de Curaçaose Alexandra Atalita (24) uit Breda. Zondag doet ze een gooi naar de titel van Miss Noord-Brabant. Aan plastische chirurgie moet ze niet denken want ze is trots op haar afkomst.

Alexandra is allang geen uitzondering meer volgens lifestyle journalist en mode-activist Janice Deul. “Jonge mensen zijn trots op hun Afro-Caribische roots, hun authenticiteit en etniciteit en vieren ook de uiterlijke kenmerken die daar veelal bij horen.”

Het zogenaamde westerse schoonheidsideaal in de vorm van ‘goed haar’, een lichte huid en een smalle neus, lijkt daardoor onder de nieuwe generatie Afro-Caribische jongeren aan populariteit af te nemen.

Alexandra Atalita in gesprek met Natasja Gibbs

De groeiende trots en zelfacceptatie onder Afro-Caribische jongeren, als het gaat om hun uiterlijk, is volgens Deul aangewakkerd door een sterk identiteitsbesef en een groter gevoel van saamhorigheid onder deze groep. “Dankzij Facebook, YouTube en Instagram staan jonge mensen van kleur wereldwijd met elkaar in contact.”

Janice Deul – Foto: Persoonlijk archief

“Dat bevordert het gevoel van saamhorigheid, herkenning, maar ook het streven naar erkenning en naar gezien willen worden.” Deul vervolgt: “Ook de muziek- en modewereld dragen aan dit nieuwe zelfbewustzijn bij: kenmerken, looks en (haar)stijlen uit zwarte en andere (sub)culturen worden vaak overgenomen door ontwerpers, mainstream artiesten en bladen. Dat is mooi natuurlijk, maar dit gebeurt helaas vaak zonder dat de credits naar de oorspronkelijke dragers of bedenkers gaan. Dat stuit op toenemend verzet. En terecht.”

De mode-activist is positief gestemd over het onderwerp diversiteit en mode, maar merkt meteen op dat er nog een lange weg is te gaan.

“Daarbij staan ouders van kleur voor een extra uitdaging in een wereld waarin het nog altijd vaak ontbreekt aan rolmodellen in literatuur, media en mode. Een wereld die een beeld van schoonheid uitdraagt, waaraan meisjes en vrouwen van kleur veelal niet beantwoorden.”

‘Als je het niet allemaal laat zien, dan zeg je eigenlijk dat een deel van je publiek niet de moeite waard is’ – Janice Deul

De Curaçaose fotograaf Brett Russel is het eens met Deul. Zelf is hij zich heel bewust van de invloed van zijn werk op het zelfbeeld van mensen. “Het begint al bij de keuze van modellen. Ik wil daar altijd diversiteit in hebben, want de Antilliaanse gemeenschap ís divers.”

“Dat gaat verder dan ras; het zit in onze cultuur.” In het kader van deze gedachte maakte Russel onlangs een opmerkelijke fotoserie over het Curaçaose oogstfeest Seú.

Fotoshoot voor het Curaçaose magazine Fresku Daily – Foto: Brett Russel

Russel ontving veel lof voor zijn Seú-fotoserie. “Steeds meer mensen op de eilanden voelen zich duidelijk comfortabel bij hun Afro-Caribische identiteit. Dat is mooi om te zien. Nu is het een kwestie van doorzetten, niet alleen voor bladen, maar vooral voor merken en castingbureaus.”

Ook Deul ziet hier en daar veranderingen. Ruim een jaar geleden schoof de fashion-activist aan in het tv-programma Pauw om samen met Cécile Narinx (hoofdredacteur Harper’s Bazaar) te praten over meer diversiteit in de mode en media.

“In de maanden erna zagen we zwarte covermodellen op drie toonaangevende Nederlandse magazines en het onderwerp ‘diversiteit in mode’ staat sindsdien op de agenda. Ook Narinx gaf na het interview aan het licht te hebben gezien. Ze schreef er onder meer een essay over. En onlangs heeft ze weer een prachtige zwarte vrouw op de cover van Harper’s Bazaar gezet: ballerina Michaela DePrince, wier opmerkelijke levensverhaal nu door Hollywood wordt verfilmd.”

Cover Harpers Bazaar – Foto: Harpers Bazaar

De gemeenschap speelt volgens Deul ook een belangrijke rol in het vergroten van diversiteit in de mode en media. “Ook als individu kun je je uitspreken om een ommekeer te bewerkstelligen.”

“Laten weten dat je meer kleur wilt zien op covers, meer volle vrouwen en meer plus-age modellen bijvoorbeeld. Deze tijd vraagt om stellingname, want veranderingen gaan niet vanzelf. In feite moeten we allemaal een beetje ‘activist’ zijn. Dankzij de sociale media kan dat prima.”