WILLEMSTAD – Dagelijks uiten patiënten hun ontevredenheid over artsen en specialisten op Curaçao. Deze situatie moet snel aandacht krijgen, vindt arbospecialist Arthur Nivillac.
Ondertussen heeft Sint Elisabeth Hospitaal (Sehos)besloten om een interne cliëntenraad op te richten.
Susanne Pendjol-Klarenbeek van Sehos en arbospecialist Arthur Nivillac
De cliëntenraad gaat uit maximaal zeven personen bestaan. Het mogen patiënten zelf zijn maar ook belanghebbenden, zoals een familielid of ouder. Zij komen op voor de belangen van patiënten en gaan het ziekenhuisbestuur adviseren.
Maar de raad is niet bedoeld voor individuele klachten. “Daarvoor hebben wij een andere regeling”, zegt Susanne Pendjol-Klarenbeek van Sehos, namelijk de klachtenfunctionaris.
“Waar moeten wij laten uitzoeken of het een beleving of een feit is?”
Arbospecialist Nivillac krijgt regelmatig te maken met verzoeken van patiënten die naar het buitenland willen voor een ‘second opinion’. Ze willen daarvoor naar Colombia, Dominicaanse Republiek en Nederland.
Volgens hem is dat het bewijs dat er snel een instantie moet komen die ‘serieus deze onrust onder patiënten’, gaat onderzoeken.
“Ik hoor bijna elke dag dat patiënten niet tevreden zijn met de behandeling die zij hier ontvangen. Het kan een beleving zijn. Maar waar moeten wij dan eigenlijk laten uitzoeken of het een beleving is of dat het een feit is?”
Daarom pleit hij voor een onafhankelijke patiëntenraad die werkelijk opkomt voor de belangen van de patiënten.