ARNHEM – “Ik ben een Nederlandse musical actrice met een Antilliaanse vader. Mag ik auditie doen voor The Sound of Music?” Een simpele vraag waar ze ook in het Nederlandse theater nog altijd mee lijken te worstelen.
Daarom is het één van de vragen die theatermaker Noah Blindenburg stelt in haar afstudeervoorstelling ‘Zing Lea Zing!’
Zelf heeft ze ‘een fascinatie voor het hokjesdenken’. “Het is iets wat ik niet begrijp, terwijl ik me er zelf waarschijnlijk ook schuldig aan maak. Met mijn voorstelling probeer ik dit denkpatroon te doorbreken en ben ik opzoek naar wederzijds begrip.”
Door Natasja Gibbs
Noah volgde de afgelopen twee jaar de masteropleiding Muziektheater aan het conservatorium ArtEZ. Daarvoor werkte ze ook al aan verschillende theater en muziekprojecten.
Hokje swingende actrice
“Ik merk dat mensen mij vaak in het hokje van swingende actrice willen plaatsen en dan het liefst voor stereotype rollen. Maar ik ben meer dan dat, ik heb meer kleuren op mijn pallet”, vertelt ze.
De jonge theatermaker vindt het een gemis in de theaterwereld dat er niet altijd verder wordt gekeken dan de verwachting. “Wat dat betreft loopt theater in Nederland nog wat achter op de samenleving. Er is wel verandering, vooral de laatste jaren, alleen zijn we er nog niet.”
Harder en rauwer
Voor haar afstudeervoorstelling kreeg Noah uiteindelijk een acht min. De examencommissie had de emotie in Noah’s afstudeervoorstelling hier en daar nog rauwer en harder willen zien.
Maar uit de reacties van de meeste bezoekers blijkt de boodschap dubbel en dwars aan te zijn gekomen. Een van de bezoekers staat na afloop zelfs met tranen in haar ogen in de foyer: “Ik vind het zo erg”, mompelt ze. “Maar het is goed dat het wordt verteld.”