‘Gekwalificeerde lokale krachten worden weggestuurd’
Het vinden van personeel is volgens veel horecabazen moeilijk

Het vinden van personeel is volgens veel horecabazen moeilijk

WILLEMSTAD – De uitvoering van de 80/20-wet moet er snel komen. Dat vindt Kenneth Valpoort, woordvoerder van de Horacaf. In zijn sector werken nu veel buitenlanders, terwijl geschikt, lokaal personeel volgens hem thuiszit. “Mensen bellen voor een baan, maar krijgen bij de sollicitatie allerlei smoesjes te horen waarom ze niet geschikt zijn. Dat moet stoppen.”

Naisha Zimmerman zocht een horecabaantje naast haar studie. Ze had enkele jaren ervaring en een cursus gevolgd als bartender. “Ik kreeg te horen dat ik een horecastudie moest hebben. Alsof iedereen die drankjes serveert, afgestudeerd is.” Naisha is volgens Valpoort niet de enige die wordt afgewimpeld. “Zelfs mensen met een studie, worden afgewezen. Ze moeten Engels spreken of juist weer Nederlands of Spaans. Ondertussen worden Spaanstaligen gewoon aangenomen zonder een woord Papiaments, Nederlands of Engels te spreken.”

In april 2011 diende onder andere Pueblo Soberano-leider Helmin Wiels het initiatief voor de Landsverordening ter bevordering van een rechtvaardige kans op werk voor lokale arbeidskrachten – de 80/20 regeling – in. Het wetsvoorstel werd aangenomen en zal volgens minister Ruthmilda Larmonie-Cecilia van Arbeid binnenkort door de Gouverneur worden ondertekend. Volgens Vereniging Bedrijfsleven Curaçao is een dergelijke regeling slecht voor de economie en schrikt het investeerders af. De Raad van Advies noemde de wet eerder discriminerend.

Kansen
Soms krijgen Curaçaoënaars niet eens een kans om te solliciteren doordat men specifiek op zoek is naar iemand van een andere afkomst. “Ben jij een Nederlandse vrouw die in Curaçao is komen wonen met haar partner? Dan zoeken wij naar jou!”, kopte een vacature van The Ritz Village vorige maand. “Het is zonde”, zegt Valpoort. “Want er zijn wel goede, lokale krachten. We zouden graag inspraak krijgen in de doorvoering van 80/20 en dan wellicht ook bemiddelen tussen horeca en personeel.”

Volgens eigenaar van The Ritz Hans Robben was de advertentie een fout van een medewerker. “De advertentie is ook meteen aangepast. We zoeken gewoon gekwalificeerd personeel.”

Niet makkelijk
Maar juist het vinden van dat personeel, is volgens horecabazen moeilijk. Eigenaar van restaurant Classics Patricia Bruinswyck vertelt dat ze al maanden op zoek is naar een chef-kok. “Ik zet advertenties op Facebook, in Nederlandstalige en Papiamentstalige kranten, maar ik heb nog niemand.” Het maakt voor haar niet uit waar iemand vandaan komt, maar ze geeft de voorkeur aan een gemixt team. “Dan is er minder groepvorming en men leert van elkaar.”

Brunswyck erkent wel dat het werken met lokaal personeel niet altijd gemakkelijk is. “Iedereen krijgt een kans, maar ik heb meegemaakt dat iemand arrogant bleef doen tegen klanten, hoe vaak ik het ook aangaf. Dan houdt het op.” Een ander punt is vervoer. Het komt volgens Brunswyck regelmatig voor dat Curaçaoënaars geen eigen vervoer hebben. “Je kunt niet in de horeca werken en voor tienen per se weg moeten. Of stipt half tien opgehaald worden. Kleine busjes weigeren overigens naar Jan Thiel te rijden, waardoor het nog moeilijker is voor personeel om hier te komen. Eigen vervoer is wel een vereiste aan het worden.”

Taalbarrière
99 procent van Brunswyck’s klanten is Nederlands. Deze taal is dus niet onbelangrijk, maar toch is perfect Nederlands geen vereiste voor haar. “Als je wat minder goed Nederlands spreekt, maar goed werkt met een ‘big smile’, zijn klanten al snel tevreden. Uiteindelijk draait het in de horeca daar om: tevreden klanten.”

Door Elisa Koek