De huidige planten gaan verloren bij een verhuizing en het tweetal moet helemaal opnieuw beginnen. Foto: Elisa Koek

De huidige planten gaan verloren bij een verhuizing en het tweetal moet helemaal opnieuw beginnen. Foto: Elisa Koek

WILLEMSTAD – Curaçao Winery wist vanaf het begin dat de huur van het terrein van Curaçao Airport Partner (CAP) voor onbepaalde tijd was en dat CAP het terrein ieder moment kon ‘opeisen’. Dat blijkt uit mailverkeer tussen beide partijen, dat in handen is gekomen van het Caribisch Netwerk.

“CAP mag deze overeenkomst beëindigen op elk moment mits zij dit twaalf maanden van tevoren aangeven”, is te lezen in een mail tussen beide partijen. Op 3 april 2014 bevestigde Curaçao Winery in een andere mail dat deze regeling akkoord is.

Precies twee weken geleden kwam in het nieuws dat Curaçao Winery in zwaar financieel weer verkeert door het beëindigen van het huurcontract door CAP.  Twee jaar geleden startten broer en zus Visscher de Curaçao Winery op het terrein bij Landhuis Hato, maar hier moeten zij weg omdat CAP het terrein zelf wil gebruiken.

Pilot
Volgens de woordvoerder van CAP, Diana Martis, is Curaçao Winery altijd een pilot geweest. Om deze reden is er een leaseovereenkomst voor onbepaalde tijd afgesloten. “Hier was echter helemaal geen sprake van toen we begonnen”, zegt Curaçao Winery-eigenaar Roelof Visscher. Maar uit het mailverkeer tussen beide partijen blijkt dat de huur voor onbepaalde tijd was en CAP het terrein wel degelijk ieder moment kon ‘opeisen’.

Risico
Visscher stelt dat het niet logisch is een wijnplantage te starten als probeersel. Ook uit publicaties over Curaçao Winery blijkt dat het een langdurig project is. “We hebben een vijfjarig contract besproken met CAP, maar de kosten hiervan waren belachelijk hoog dus kozen we voor deze optie”, zegt Visscher.

Dat de optie van een ‘onbepaalde tijd contract’ het risico met zich meebracht dat CAP het terrein terug zou willen, nam Visscher voor lief. “Als ondernemer neem je risico’s. Er was bovendien totaal geen sprake dat CAP het terrein wilde gebruiken de komende vijftien jaar. Sterker nog, ze wisten niet eens dat het van hen was”, aldus de eigenaar van Curaçao Winery.

CAP wil een hangar bouwen op het stuk grond dat Curaçao Winery in gebruik heeft. Uit mailverkeer blijkt dat CAP dit in november 2015 heeft gemeld aan Curaçao Winery. Na een gesprek tussen beiden gaf CAP aan dat Curaçao Winery enkele maanden speling kreeg om de laatste oogst binnen te halen: tot januari 2017.

Misleid
“Ja, CAP heeft het legaal gezien afgehandeld zoals het hoort”, beaamt Roelof Visscher. “Maar ze hebben ons misleid, want de bouwplannen waren er niet toen wij begonnen. Ze wilden hoogstens een heel klein stukje gebruiken.”

Ook benadrukt Visscher de slechte samenwerking tussen CAP, Curaçao Civil Aviation Authority (CCAA) en Curaçao Aiport Holding (CAH). CCAA zegt dat Curaçao Winery moet vertrekken, omdat de druiven vogels aantrekken. Hierdoor loopt het vliegverkeer gevaar. Met CAH heeft Curaçao Winery een pachtovereenkomst van vijftig jaar. “CAH en CAP hebben kennelijk niet met CCAA besproken wat wij gingen doen op het terrein. Je gaat er toch vanuit dat zij dit regelen?”, reageert Visscher.

Diana Martis van CAP geeft als laatste reactie dat CAP verder geen verband heeft met CAH. “Ze zijn een hele andere entiteit. De afspraken die CAH heeft met Curaçao Winery zijn anders dan die van ons.” Directeur van CCAA, Oscar Derby, zegt dat er een onderzoek loopt naar het verband tussen de wijngaard en luchtaanvaringen, omdat er dit jaar meerdere meldingen zijn geweest.

Steun vanuit Curaçao
Door steun vanuit onverwachte hoeken op Curaçao, is Visscher inmiddels wat optimistischer. “Door hulp van de overheid en samenleving heb ik weer hoop gekregen. Curaçao heeft genoeg mooie plekken om door te gaan.” De huidige planten gaan wel verloren bij een verhuizing en het tweetal moet helemaal opnieuw beginnen. “Het gaat weer twee tot drie jaar duren voordat alle planten zijn volgroeid”, vertelt Visscher. “Dat kan zo een miljoen gaan kosten.”

Door Elisa Koek