WILLEMSTAD – Bijna 33 procent van de jongeren tussen de 15 en 24 stopt met school zonder een diploma te hebben gehaald. Dit cijfer is in maart 2016 nog bijgesteld in de resultaten van de Census van 2011. Tachtig procent van deze schoolverlaters zijn vsbo-leerlingen.
“Het reguliere onderwijssysteem werkt vaak niet voor vsbo-leerlingen”, stelt Rob de Waal. Samen met Reineke Keijzers-Bouma heeft hij net een pilot van het Students’ Environmental Awareness project (SEA) afgerond: een initiatief waarbij kinderen buiten school les krijgen.
Elisa Koek in gesprek met Rob de Waal
Ernesto Daal (17) stopte twee jaar geleden met school. Hij zag het nut van zijn studie niet meer in en helpt nu een kennis in de garage als bijbaantje. “Ik leerde echt niets op school en wist niet wat ik wilde worden. Ja, de horeca ofzo, maar dat is niks voor mij. Ik werk nu met motoren en kom hiermee verder, denk ik.”
Geen toekomstperspectief
Uit een onderzoek van Unicef in 2013 blijkt dat veel scholieren school verlaten wegens armoede: ze willen een goede baan vinden om veel geld te verdienen. Jongeren denken dat niet te kunnen bereiken via het vsbo. “Ze hebben vaak geen idee wat de mogelijkheden zijn na het vsbo”, vertelt Van Waal. “We brengen de scholieren via SEA in het werkveld en leggen zo de link uit met de theorie.”
Volgens De Waal zijn de scholieren soms verbaasd wanneer je vertelt dat zij later bijvoorbeeld in de zorg kunnen gaan werken of in de maritieme wereld of evenementenbranche. “Ze denken dat ze niks kunnen bereiken, omdat je met een vsbo-diploma wellicht niet direct dokter of advocaat kan worden. Maar ook via vsbo zijn leuke en goede banen te krijgen.”
Combinatie van vakken
De laatste twee jaar is het project ‘getest’ bij onder andere de Gouverneur Laufferschool. Leerlingen bezochten de haven, maar ook Malpais en toeristenattracties. Door economisch of organisch naar de plekken te kijken wordt er een koppeling gemaakt naar de theorie. “Leerlingen raken zo geïnteresseerd in wat ze leren en ontdekken dat ze wel goed zijn in leren, maar op een andere manier.”
Lisette Mauricia is biologiedocent op de Gouverneur Laufferschool. Ze vertelt dat sommige leerlingen moeite hebben met het uit hun hoofd leren van lesstof. “Ze hebben een korte concentratieboog en raken snel verveeld. Rijtjes uit hun hoofd leren werkt gewoon niet, ze hebben praktische dingen nodig, maar daar is te weinig lesmateriaal voor.”
De lessen van SEA zijn een welkome aanvulling voor haar. Het brengt de lesstof dichterbij. “ We maken bijvoorbeeld een combinatie van Biologie, Economie en Maatschappijleer en ze leren door uit het leven gegrepen zaken. De leerlingen uit klassen die nog geen buitenles krijgen, vragen er nu zelfs om. Ze willen meepraten en meedoen.”
Belangrijk
Of SEA dé oplossing is voor schoolverlaters, weet Mauricia niet, maar op haar klassen heeft het zeker een positieve invloed. Het kan een deel van de oplossing zijn: de lesstof is duidelijker en leerlingen ontdekken zo ook hun talenten die ze met een ‘reguliere’ aanpak misschien over het hoofd zien. “Alleen dat al is belangrijk voor hun gevoel van verantwoordelijkheid en eigenwaarde.”
SEA wordt op de Gouverneur Laufferschool verder uitgebreid en ook andere scholen hebben aanvragen gedaan. Via sponsoren en het betrekken van bedrijven uit het beroepenveld van Vsbo’er, hoopt SEA het project verder over het eiland uit te breiden.
Door Elisa Koek