Aan het einde van het jaar is C-Post overspoeld met pakketten en kaarten - foto: Leoni Leidel-Schenk

Aan het einde van het jaar wordt C-Post overspoeld met pakketten en kaarten – foto: Leoni Leidel-Schenk

WILLEMSTAD – “Ik wacht gemiddeld twee maanden op een pakketje uit het buitenland, als het überhaupt aankomt”, zegt een man die ongeduldig wacht bij het hoofdpostkantoor in Groot Kwartier. “Vorig jaar is een kerstpakketje, dat in november was verstuurd, pas in mei aangekomen.” Het is druk in het postkantoor, dat is gehuld in kerstversieringen. Niet alleen aan het einde van het jaar komt de postbezorging in het geding.

Verhalen over verloren rouwkaarten en belangrijke aangetekende stukken die weken op het postkantoor liggen, worden aan elkaar verteld. “Brieven komen vaak niet aan. Wat ik op Ebay koop verdwijnt maar ik krijg wel post van andere mensen. Echt hopeloos!”, zegt een gefrustreerde vrouw tegen een postambtenaar achter het loket. Voor Mariette Hanssen is het probleem nog groter: sinds zij op Curaçao woont, heeft ze nog nooit post gehad.

Belastingdienst
“Ik heb bij Aqualectra en Flow de rekeningen maar online gezet. Ik krijg ook geen post uit het buitenland”, vertelt Hanssen. “Ik heb al zoveel problemen gehad met de Nederlandse belastingdienst omdat ik poststukken niet krijg. Vaak ben ik te laat om bezwaar aan te tekenen.” Bij C-Post zegt ze geen respons te krijgen. “Er komt geen oplossing. Ik heb een bord aan het eind van de straat gehangen voor de postbode, helaas nog zonder resultaat.”

Franklin Sluis, directeur van C-Post International, zegt de problemen te erkennen, maar dat er veel factoren meespelen. “Als postpakketten of brieven niet aangetekend worden verstuurd, is het voor ons heel moeilijk te traceren. Een pakket uit Nederland gaat langs de goedkoopste weg, bijvoorbeeld via Engeland en Amerika, zo werkt de post. Sinds 10-10-’10 gebeurt het regelmatig dat post binnenkomt op een van de andere eilanden en dan nog naar Curaçao moet. Daarnaast moet alle post langs de douane, waar soms een tekort aan mensen is. Dit allemaal kan zorgen voor vertraging.”

Ongestructureerde wijken
Ook C-Post kampt met onderbezetting zegt Sluis, en daar lijdt de lokale postbezorging ook onder. “Wijken als Wishi en Marchena en in Banda Bou, zijn ongestructureerde wijken. Postbodes moeten de wijk heel goed kennen. Als zo’n postbode uitvalt door ziekte of vakantie, is er een probleem.” Om niet te wachten totdat deze wijken gestructureerd worden, startte C-Post in januari het pilot project C-Box, ‘Community Mailboxen’. Bewoners van Groot Kwartier, Emmastad en Biesheuvel moeten hun post zelf ophalen bij de C-Box. “Mensen moeten eraan wennen, maar het zal de postbezorging echt versoepelen.” Specifieke gevallen zoals die van Hanssen, wil Sluis persoonlijk oppakken.

De mensen in de wachtkamer hebben zo hun eigen theorieën over het verdwijnen van pakketjes. “Er wordt gewoon gejat. Hele pakketjes of een paar dingen uit een pakket”, zegt een man extra luid. Thyra Sannen wacht al twee maanden op haar pakje. “Het zijn twee zilveren kettinkjes en ik vraag me af of ze dat kunnen zien via een scanner. De waarde is niet heel hoog, maar toch zonde als het is gestolen is.”

Camera’s
Volgen Sluis hangen bij het postkantoor digitale camera’s en als er iets uit een pakket gehaald wordt, is dat te traceren. “Bedenk wel dat een pakket langs vele kanalen gaat en het, voordat het bij ons terechtkomt, al mis kan zijn gegaan.” Mocht er zoiets bij gebeuren, dan wordt die persoon gelijk ontslagen. “Maar”, voegt hij daaraan toe, “in de zeven jaar dat ik directeur ben is dit nog niet voorgekomen.”

Door Leoni Leidel-Schenk