ORANJESTAD — De speedboot met negen mensen aan boord die afgelopen vrijdag na motorpech op weg naar Venezuela vermist raakte, had niet buiten territoriale wateren van Aruba gemogen. Dat stelt Directie Scheepvaart. Het vaartuig beschikte niet over veiligheidsuitrusting zoals een radio en een GPS.
Vrijdag werd het pleziervaartuig La Rumbera, dat op weg was van Aruba naar Las Piedras, op het Venezolaanse schiereiland van Paraguana als vermist opgegeven. De boot was niet ver van haar bestemming toen de twee buitenboordmotoren uitvielen, vermoedelijk door gebrek aan brandstof. Niet lang daarna werd een zoekactie opgezet door de kustwacht van Aruba en Curaçao. De kustwachten van Colombia en Venezuela voegden zich daar later aan toe.
Venezuela werkte niet mee
In eerste instantie wilden de Venezolaanse autoriteiten niet dat het vliegtuig van de kustwacht in hun luchtruim zou zoeken. Dit ondanks een ‘search & rescue’- akkoord tussen Venezuela en het Koninkrijk. “Wij hebben erop aangedrongen om ook daar te zoeken, maar zij stonden erop dat zij in hun deel zouden zoeken en wij in onze”, zegt Randy Paskel, hoofd van het substation van de kustwacht op Aruba.
Na tussenkomst van het ministerie van Buitenlandse Zaken van Nederland kreeg de kustwacht zondagochtend pas toestemming om boven Venezolaanse wateren te zoeken naar La Rumbera. Zowel Paskel als Carlyle de Coteau, directeur van Directie Scheepvaart, geven aan dat het de zoektocht had bevorderd als Venezuela meteen toestemming had gegeven. “Eigenlijk ligt het ook daaraan dat ze helemaal naar Colombia zijn afgedreven”, zegt De Coteau.
Uiteindelijk kwamen de negen drenkelingen pas in veiligheid toen zij dichtbij genoeg voor de kust van het Colombiaanse kustplaatsje Punta Espada dreven om er zelf naartoe te kunnen zwemmen. Eenmaal aan land zijn zij opgevangen door de plaatselijke Wayuu-stam, die vervolgens de lokale autoriteiten inlichtten.
Geen radio of GPS
Zowel Paskel als de Coteau bevestigen dat La Rumbera geen GPS of radio aan boord had. Volgens De Coteau is dat ook niet vreemd, aangezien de speedboot formeel niet bevoegd is om buiten Arubaanse wateren te varen. “Maar ja, je kan mensen niet stoppen om domme dingen te doen.” Dat La Rumbera met zoveel passagiers vertrok naar een bestemming waarvoor het formeel niet bevoegd is, valt volgens De Coteau en Paskel niet te controleren tussen het drukke schepenverkeer.
De Coteau stelt dat in tegenstelling tot andere eilanden met binnenwateren, Aruba bijna alleen maar open zee heeft om recreatief op te varen. “Dat betekent dat het ook meteen flink mis kan gaan. Daarom is het belangrijk dat je veiligheidsuitrusting hebt en weet wat je doet. De kapitein belde en appte bijvoorbeeld op momenten dat hij bereik kon krijgen, maar kennelijk wist hij niet van het alarmnummer 913, waarmee via satelliet met de kustwacht gebeld kan worden.”
Nieuwe wetgeving
De Coteau wijst op een nieuwe wet voor scheepvaart die al maanden klaar ligt maar nog niet naar de Staten is gebracht voor goedkeuring. In die wet staat dat ook pleziervaartuigen die slechts in Arubaanse wateren mogen varen, moeten beschikken over veiligheidsuitrusting en een radio. Statenlid Chris Dammers, voorzitter van de Vaste Parlementaire Commissie Transport, heeft vanochtend aangekondigd dat met de minister van Transport binnenkort een spoedvergadering wordt gehouden om ‘dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen’.
Door Ariën Rasmijn