Spaans Lagoen

De effecten van de nieuwe brug voor Spaans Lagoen lijken mee ta vallen – foto: Sharina Henriquez

ORANJESTAD – Het zijn de Colombiaanse aannemer en de financierder van het wegenproject ‘Green Corridor’ die tot nu toe hun best (moeten) doen om de gevolgen voor het milieu te beperken.

Binnen de overheid is er verwarring of de milieu-effecten al in kaart zijn gebracht in een zogeheten milieueffectrapport (MER). Dat werd onlangs duidelijk tijdens de feestelijke start van de bouw van een nieuwe brug over het natuurgebied Spaans Lagoen. Premier Mike Eman zegt dat er zeker een MER is, nadat lokale pers eerder meldde dat die er nog altijd niet was. Directeur Marlos Croes van Dienst Openbare Werken (DOW) zegt echter dat de MER nog in de ‘afrondingsfase’ zit.

Snelweg
Het Green Corridor-project bestaat uit een verdubbeling van de snelweg tussen de luchthaven Reina Beatrix en Pos Chiquito en uitbreiding van de toevoerwegen vanaf Pos Chiquito naar San Nicolas.

Op de vraag waarom dan al gebouwd kan worden, met name in het natuurgebied, zegt Croes dat voor de brug wel een apart rapport is gemaakt. Maar dat rapport is nog niet af. En daarbij was het de aannemer die hiertoe opdracht gaf aan Aruba Sustainable Development Foundation (ASDF).

Effecten brug
Deze stichting hield een week geleden voor het eerst een bijeenkomst voor stakeholders over het conceptrapport. De stiching zegt dat Green Corridor wel degelijk een MER heeft, maar heel summier. Zeker vergeleken met haar omvangrijke rapport dat bovendien alleen de ecologische effecten voor Spaans Lagoen in kaart brengt, en niet voor het hele wegenproject.

Bioloog Diego Marquez zegt dat vooralsnog de effecten mee lijken te vallen. De bouw van de brug vereist de kap van mangroves aan de oever, maar dat is beperkt. De aanbevelingen van ASF om de milieu-effecten zoveel mogelijk te beperken, zijn echter niet bindend. “Dat is aan de contractor en DOW.”

Controle
De controle op de bouwwerkzaamheden – dus ook om milieuschade te voorkomen – ligt grotendeels buiten de overheid, namelijk bij de financierder Deutche Bank. De verhouding is 85 -15, ofwel 15 procent van de controle gebeurt door de overheid.

Door Sharina Henriquez