Leerlingen beantwoorden anoniem vragen over drugs - foto: Anneke Polak

Leerlingen beantwoorden anoniem vragen over drugs – foto: Anneke Polak

WILLEMSTAD – Met de ogen gesloten en het hoofd naar beneden zitten eerstejaars leerlingen van de Marnixschool muisstil in de klas. “Wie heeft er wel eens drugs in het echt gezien?” Een paar handen gaan de lucht in. “En de geur geroken?” Opnieuw wat handen. “Zelf gerookt?” De handen blijven naar beneden.

 
Dat is op andere scholen soms wel anders, weten de ‘peer educators’ van verslavingszorg Fundashon pa Maneho di Adikshon (FMA). Deze vrijwillige jongeren van in de twintig geven voorlichting op de laatste groepen van de basisschool en de eerste klassen van de middelbare school.

Een reportage van Anneke Polak

De drieëntwintigjarige Kimberley Richardson, peer educator van FMA, vindt niet dat de voorlichting te vroeg is. “Nu al komen we kinderen tegen die hebben gebruikt. Dat geven we dan door aan de leraar die verder met FMA overlegt.”

Geen drugs, wel alcohol
“Hoe voelt het als je een joint rookt?”, vraagt een leerling vanuit de achterste bankjes van de klas. Lachend kijkt de klas achterom, vervolgens nieuwsgierig naar de twee peer educators. In een toneelstukje imiteren zij iemand die stoned is. Er wordt gelachen in de klas, maar de afschrikwekkende plaatjes van cocaineverslaafden krijgen iedereen stil. Juffrouw Sambo is blij met de voorlichting. “Het is goed dat ik nu weet wie bekend is met iemand in hun omgeving die drugs gebruikt.”

Frederico en Stacey van twaalf jaar vinden de voorlichting interessant. “Ik heb niet echt wat nieuws gehoord want mijn vader zegt tijdens het eten tegen mijn broers ook om geen drugs te gebruiken, want ze gaan uit met vrienden waar drugs wordt gebruikt”, vertelt Frederico. Zelf wil hij niet experimenteren met drugs. Ook Stacey niet. “Helemaal niet, het is niet goed voor je lichaam. Alcohol? Ja dat wel, wanneer iemand jarig is.”

Door Anneke Polak