Terrance Rey heeft er nog vertrouwen in - Foto: Hilbert Haar

Terrance Rey heeft nog volop vertrouwen in het toerisme naar St. Maarten – Foto: Hilbert Haar

PHILIPSBURG – Terrance Rey is ondernemer in de reisbranche op St. Maarten. Hij is niet bang voor zijn business, nu Cuba weer een bestemming kan worden voor de Amerikaanse toerist. Het opengooien van Cuba gaat geen onmiddellijk effect hebben op het toerisme in St. Maarten zegt hij. “Dat duurt zeker nog tien jaar. Wij moeten die tijd gebruiken voor marketing en promotie, maar op dat gebied gebeurt er op het ogenblik helaas niks.”

Rey zegt dat St. Maarten naar zijn eigen sterke en zwakke kanten moet kijken, eerder dan bang te zijn voor Cuba.  “We hebben alle faciliteiten die onze toeristen ook thuis hebben. En we hebben stranden, bars, restaurants, casino’s en een goed uitgaansleven.”

Asfalteren
“Toeristen komen hier niet voor het milieu. Je kunt het hele eiland asfalteren, dat maakt niet uit. Als dat zou uitmaken, zouden St. Lucia en Dominica met hun ongerepte natuur, top bestemmingen zijn.”

Zwaktes aanpakken
Zolang luchtvaartmaatschappijen St. Maarten blijven bedienen, blijven de toeristen komen, zegt Rey. Maar het eiland moet ook zijn negatieve punten aanpakken. De vervuiling door de dump vlakbij Philipsburg, de slechte behandeling van time share eigenaren en het oprukkende zeewier dat stranden onaantrekkelijk maakt, zijn zwakke punten.

Terughoudend
Er is genoeg te doen in eigen huis, voor men zich zorgen moet gaan maken over Cuba: “Amerikanen zullen niet zo snel naar Cuba gaan omdat het beeld van Fidel Castro en de revolutie in hun geheugen is geprent. Het duurt nog wel tien jaar voor het land politiek is ontwikkeld tot een liberale democratie.”

Snelle winsten
Ondernemers die snelle winst denken te kunnen maken komen volgens Rey bedrogen uit. “De Cubaanse overheid wil een dikke vinger in de pap houden. Je hebt ook contacten nodig en daar hebben Cubaans-Amerikanen een voorsprong.”

Door Hilbert Haar