HILVERSUM – De regeringen van Aruba, Bonaire en Curaçao hebben aan studiebureau Icasus de opdracht gegeven te onderzoeken of een efficiënte snelle veerverbinding tussen Aruba, Bonaire en Curaçao haalbaar is. De uitkomst van dat onderzoek wordt in september verwacht.
De regeringen van de drie eilanden bepalen uiteindelijk door wie de ferrylijn eventueel uitgebaat wordt.
Aangewezen ferryhaven
Ton Jansen van Icasus: ”Het is de bedoeling dat je straks voor relatief weinig geld heen en weer kan. Het maatschappelijk effect van meer verkeer tussen de eilanden is groot. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om op het ene eiland te wonen en op het andere te werken of te studeren. Ook kan de specialistische zorg goedkoper worden.”
Voor een ferryverbinding moet op elk eiland een ferryhavengebied aangewezen worden, waar voertuigen de boot op- en afkunnen. De faciliteiten van de huidige havens moeten daarop aangepast worden.
Omdraaien
De ferry moet snel kunnen doorvaren zodra hij aankomt in één van de havens. Jansen: “Een fast ferry moet in twintig minuten kunnen omdraaien, zoals bijvoorbeeld de boot tussen Den Helder en Texel.
Het organiseren van efficiënte grenscontroles is een belangrijk deel van het onderzoek. Jansen: “Het idee is om veel informatie vroegtijdig te delen. Vanaf het moment dat reizigers reserveren, kunnen immigratiediensten bepalen of iemand mag uitreizen of binnenkomen.”
Er zal minimale overlast zijn voor reizigers die geen onnodige controle behoeven. Door voorinformatie wordt voorkomen dat illegalen gebruikmaken van de ferry. “Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is om de controles op zowel paspoorten als op goederen goed te regelen.”
De douanes, immigratiediensten en de havenautoriteiten van de eilanden kijken hoe er samengewerkt moet worden. “Je rijdt je auto de ferry op, aan boord stap je uit en daar vinden controles plaats.”
“Er wordt ook gekeken naar een Happy Flow-project om een 100 procent controle te kunnen doen”, vult Jansen aan. Dat systeem houdt in dat reizigers gescand worden met gezichtsherkenning en slechts één keer hun paspoort moeten tonen.
Lange wachtrijen zoals op Schiphol ontstaan er niet, denkt Jansen. “Dat komt door de voorcontrole en controles tijdens de overtocht, dus je kunt bijna meteen aan boord.”
De betrokken partijen praten nog over hoe de drugscontroles kunnen worden uitgevoerd. Jansen: “Curaçao heeft expertise in het opleiden van hondenteams, dus het ligt voor de hand dat Curaçao als tussenhaven hierin een belangrijke rol krijgt.”
Insel Air
In de aanloop heeft Jansen, zelf luchtvaartexpert, gesproken met meerdere vliegmaatschappijen, waaronder Insel Air. “Insel Air omarmt het idee van een ferry. Er zijn maar twee afvaarten per dag. Er moeten dus vluchten beschikbaar zijn op tijden dat de ferry niet vaart. Door een heenreis per boot te combineren met een terugvlucht per vliegtuig zijn de kosten voor de passagiers nog steeds te overzien. Insel Air kan zich verder meer richten op hun meest winstgevende routes.”
Door Pieter Hofmann