Tientallen winkeliers jaarlijks slachtoffer van pinfraudeurs
Sabnani heeft zijn team getraind om fraudeurs eruit te pikken - foto: Jackeliene Geeve

Sabnani heeft zijn team getraind om fraudeurs eruit te pikken – foto: Jackeliene Geeve

ORANJESTAD – Sinds de oprichting in 2008 is Manodj Sabnani, de eigenaar van elektronicazaak Sams, al zeker twaalf keer slachtoffer geweest van pinfraudeurs. “Om hoeveel duizenden dollars het gaat wil ik liever niet zeggen, maar voor een kleine ondernemer als ik is het een groot verlies.”

Jaarlijks zijn tientallen winkels de dupe van ‘toeristen’ die met valse betaalpassen grote aankopen komen doen. Vooral juweliers, elektronicawinkels en kledingzaken zijn populair onder deze pinfraudeurs, vertelt officier van Justitie Frans van Deutekom. “Vaak gaat het om aardig uitziende mannen en vrouwen, van die mensen die je opa of oma hadden kunnen zijn. Binnen enkele uren trekken zij de bankrekeningen van nietsvermoedende burgers helemaal leeg.”

Officier van Justitie Frans van Deutekom over pinfraude

Pinfraude is een probleem van deze tijd, legt Van Deutekom uit. Bij betaalpasjes hoort fraude. “Het begint allemaal met het verzamelen van bankgegevens van mensen. Als je die eenmaal hebt is het een simpel trucje om deze op een kaart te zetten.” Op de vraag hoe criminelen aan de geheime bankinformatie komen, bestaat nog geen eenduidig antwoord. “In sommige gevallen worden banken gehackt, in andere gevallen komen we erachter dat de passen zijn geskimd en de pincodes door middel van een apparaatje worden afgelezen. Maar dieven zijn inventief. Ze vinden steeds nieuwe manieren.”

Getraind
De medewerkers van Sams zijn er op getraind om fraudeurs te ontmaskeren. “We hebben slimme trucjes ontdekt”, zegt de winkeleigenaar. Als Venezolaanse toeristen bijvoorbeeld een dure aankoop doen met hun creditcard gaan bij ons de alarmbellen rinkelen. Want de Venezolaanse overheid heeft strenge financiële restricties opgelegd. Momenteel mogen Venezolaanse burgers niet meer dan 500 dollar met hun creditcard opnemen.” Maar ook het gedrag van mensen in de winkel is vaak veelzeggend. “Als ik twijfel dan laat ik een klant soms zijn naam opschrijven. Vaak ben je gewend automatisch je eigen naam op te schrijven. Als die niet overeenkomt met de naam op de betaalpas weet ik dat er waarschijnlijk een oplichter voor me staat.”

Aruba is een populair eiland voor fraudeurbendes over de hele wereld. Zo stonden vorige week twee Argentijnse verdachten terecht en veroordeelde de rechter recent een bende Roemenen tot een celstraf. Toch heeft de kleinschaligheid van het eiland ook voordelen. “Winkeliers kennen elkaar en praten met elkaar. Ze zijn alert. Bij het vermoeden dat er iets niet klopt wordt direct de politie gebeld. Zodra we genoeg aanknopingspunten hebben gooien we de grenzen dicht en vaak worden verdachten aangehouden op het vliegveld”, vertelt Van Deutekom.

Terwijl Sabnani voorstander is om fraudeurs op heterdaad te betrappen, merkt hij dat niet alle winkeliers er zo over denken. “Er zijn genoeg winkeliers die het zien gebeuren maar er niets van zeggen omdat ze geen zin hebben in de tijdrovende trammelant”, vertelt hij. Bovendien hoeven winkeliers het geld vaak niet terug te geven mits zij een kopie van het paspoort hebben gemaakt en de handtekening hebben gecheckt. “Ik snap het wel. Voor een ondernemer is tijd nu eenmaal geld. Toch kan ik het niet laten. Wat dat betreft denk ik met mijn hart en niet met mijn hoofd.”

Door het Sams-team zijn er al een aantal fraudeurs achter de tralies beland, vertelt Sabnani. “Ik vrees altijd het moment dat ze weer naar buiten komen, want ze hebben me een paar flinke klappen beloofd toen ik ze overdroeg aan de politie”, lacht hij.

Door Jackeliene Geeve