WILLEMSTAD – Zigzaggend van de ene naar de andere kant vliegen drie snorfietsers zonder licht over de Caracasbaaiweg. Omstanders bij een snèk kijken het drietal hoofdschuddend na. Een dag later verschijnt in het nieuws dat de tweede verkeersdode van 2015 is gevallen: Axel Goarrieno is de avond daarvoor op zijn snorfiets aangereden en gestorven aan zijn verwondingen.
Snorfietsjes op Curaçao zijn een nieuwe hype en hier zijn nog geen regels voor. Hetzelfde geldt voor quads, maar bijvoorbeeld ook voor kinderzitjes en verlichting. De overheid en Vereniging Verkeersveiligheid willen daarom herziening van de Wegenverkeersverordening.
Hoofd van Vereniging Verkeersveiligheid Rignald Cristina over de nieuwe wetgeving
De huidige Wegenverkeersverordening stamt uit 2000. Toen waren er nog geen quads en snorfietsen. Iedereen kan op dit moment op zo’n voertuig stappen zonder rijbewijs of helm terwijl een quad zeker 40 kilometer per uur kan rijden. “Een quad is een motorvoertuig met vier wielen, hier zou je dus rijbewijs B voor moeten hebben”, vertelt Cristina.
De regels voor een quad zijn vastgesteld in de aankomende vernieuwing van de verordening, maar over de regels voor snorfietsen wordt nog gesproken. Dit voertuig is te nieuw. “Er komt steeds iets nieuws bij”, gaat Cristina verder. “We zouden enkele juristen moeten hebben waardoor we gaandeweg ook aanpassingen kunnen aanbrengen, want we lopen altijd achter de feiten aan.”
Of de vreemde vogels op de weg ook meer verkeersongelukken veroorzaken, blijft gissen voor Cristina. Vereniging Verkeersveiligheid heeft namelijk de resultaten niet van alle ongelukken, omdat wegenwacht Forensys de politie alleen inlicht bij ernstige ongevallen. “De politie doet onderzoek en deze resultaten komen bij ons terecht. Als de politie niet is ingelicht, is er geen onderzoek en kunnen wij niet in kaart brengen waar problemen liggen en met welke voertuigen. Bijvoorbeeld op de Rooseveltweg gebeuren veel kleine ongelukken, maar wij weten niet waardoor dit komt.”
Cristina is met de overheid in overleg om zo snel mogelijk de vernieuwing van de wet door te voeren. Als dit gebeurt, is het uit zijn handen. De verkeerspolitie moet dan handhaven en boetes opleggen. Sherwin Inesia, waarnemend Hoofd Verkeer bij de politie, maakt zich hier geen zorgen over. Hij kan niet wachten tot er duidelijkheid komt. “Het probleem is nu dat regels te breed zijn en verschillend kunnen worden geïnterpreteerd. Door verfijning van de regels kan je er niet meer omheen en is het gemakkelijker om iemand een boete te geven. Ook voor ons scheelt dit enorm.”
Blaastesten
Inesia vertelt dat de meeste ernstige ongelukken gebeuren op momenten dat de weg leeg is. Of er dan ook alcohol in het spel is, is niet duidelijk. De politie beschikt normaal gesproken niet over blaastesten. “Vroeger deden we wel alcoholcontroles, maar nu zelden. Alleen als er een gewonde is, moet de bestuurder naar het ziekenhuis waar een dienstdoende arts of de politiedokter een bloedtest doet.” Inesia zegt dat dit binnenkort verandert en blaastesten op Curaçao dan vaste prik worden. Hij maakt hier wel een kanttekening bij: “Wat binnenkort is, is altijd de vraag, maar ik heb hoop.”
Morgen bespreken de Staten met minister Eral Balborda van Verkeer,Vervoer en Ruimtelijke Planning de verkeersveiligheid op het eiland.
Door Elisa Koek