'Geen Charlie' staat er op het briefje bij het boekwinkeltje om de talloze vragen van klanten in een keer te beantwoorden - foto: Hilbert Haar

‘Geen Charlie’ staat er op het briefje bij het boekwinkeltje om de talloze vragen van klanten in een keer te beantwoorden – foto: Hilbert Haar

MARIGOT – Bij Maison de la Presse, de boekwinkel in Marigot aan de Franse kant van St. Maarten waar het nieuwe nummer van Charlie Hebdo te koop was, wilden de klanten die de een na de ander binnendruppelden maar een ding: hun exemplaar van het satirische weekblad bemachtigen.

Aan de kassa houdt een winkelbediende een reserveringslijst bij. De lijst beslaat uit vijf, aan beide zijden beschreven vellen met de namen van tientallen Fransen die er zeker van willen zijn dat de nieuwe Charlie niet aan hun neus voorbijgaat.

De winkelbediende legt uit dat het tijdschrift nog niet, zoals eerder was aangekondigd, in grote hoeveelheden beschikbaar is. De exemplaren die donderdagmiddag via Air France binnenkwamen, waren allemaal gereserveerd. “Dat komt door de grote belangstelling in Frankrijk en de rest van de wereld”, zegt de winkelbediende. “Ik verwacht dat we meer exemplaren krijgen op maandag, of misschien dinsdag.”

Maison de la Presse heeft bijna duizend Charlies besteld. Een oudere dame plaatst haar naam op de lijst. “Ik reserveer een exemplaar, zoals iedereen”, zegt ze kort en bondig. Een andere dame, ook redelijk op leeftijd, krast haar naam door wanneer ze hoort dat Charlie deze dag niet verkrijgbaar zal zijn. “Ik vertrek vanmiddag, dus ik zet de reservering maar op de naam van mijn vriendin”, zegt ze gelaten.

Uitverkocht
De eerste Charlie Hebdo-editie na de terroristische aanslag van vorige week in Parijs werd in een oplage van 3 miljoen exemplaren gedrukt. Door de enorme vraag besloot de uitgever nog twee miljoen exemplaren bij te drukken. De eerste 700.000 exemplaren waren in Frankrijk in een mum van tijd uitverkocht.

Door Hilbert Haar