Mediaboodschap BES specifieker richten op doelgroepen
Rob van den Bergh tijdens presentatie onderzoeksresultaten

Rob van den Bergh tijdens presentatie onderzoeksresultaten

KRALENDIJK – De Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) moet zich specifieker richten op doelgroepen op Bonaire, Saba en Sint Eustatius om effectiever te communiceren. “Het is vechten voor de aandacht van de burger om de boodschap over te krijgen”, aldus Rob van den Bergh van onderzoeksbureau Cur Consult.

 
Van den Bergh onderzocht de afgelopen maanden het mediagedrag en het media-aanbod. Cur Consult organiseerde dertien groepsgesprekken, waaronder zeven op Bonaire en drie op elk van de twee andere eilanden. De RCN presenteerde de onderzoeksresultaten op 1 september op de Dag van de Pers.

Belkis Osepa in gesprek met Rob van den Bergh

Het onderzoek stelt ook vast dat het medialandschap op de drie eilanden heel divers is. Het mediagedrag van de burgers op de drie eilanden is verschillend en elk eiland heeft een volstrekt ander media-aanbod. Van den Bergh: “Op Bonaire is er veel media-aanbod, op de twee andere eilanden is het aanbod zeer schaars. Daar is er geen lokale krant, wel een radiostation dat slecht te ontvangen is en er is bijna geen lokale televisie.”

 
Televisie
Het uitgevoerde media-onderzoek toont verder aan dat de televisie niet erg populair is onder de bevolking. Slechts het lokaal nieuws op de televisie is populair. Vooral jongeren kijken nauwelijks naar de lokale televisie. Ze hebben veel interesse in de sociale media en er is een groeiende interesse voor nieuwswebsites met lokaal nieuws. De burger op de drie eilanden wordt toch niet effectief bereikt via de traditionele media zoals de radio en kranten.

 
Door Belkis Osepa