KRALENDIJK – “Insel Air doodt het toerisme van Bonaire. Er zijn toeristen die mij vertellen dat als zij met Insel Air moeten vliegen, ze niet meer naar Bonaire komen.” Aan woord taxichauffeur Aythel Isidora. Hij voelt de gevolgen van de vertragingen en annuleringen in zijn eigen zak.
Insel Air doet al het mogelijke om vertragingen en annuleringen op de route Curaçao en Bonaire tegen te gaan, claimt directeur Edward Heerenveen. Taxichauffeurs vrezen negatieve gevolgen voor het toerisme en passagiers zijn het beu. Ook het Toeristenbureau Bonaire (TCB) merkt de indirecte gevolgen.
Tijdsverlies
Passagiers verliezen vele uren voordat zij op hun bestemming zijn. Er zijn ook klachten over de verbinding tussen Aruba en Bonaire. Er moet via Curaçao worden gevlogen. Volgens Isidora wordt de vakantietijd van de toerist korter.
Isidora: “Soms moet ik op een passagier wachten. Als hij drie uur later aankomt, moet ik hem weer komen ophalen. Wie vergoedt die drie uur?” Ook taxichauffeur Ricardo Cecilia hoort de klachten. “Ze komen niet op tijd op hun bestemming. Wanneer zij een aansluitende vlucht moeten halen, krijgen zij geen bevredigend antwoord van de vliegmaatschappij.”
Redenen
Heerenveen ontkent de vertragingen niet. “Er waren redenen voor. We konden geen vervangende kisten krijgen.” Vliegtuigen hadden technische problemen en kregen onderhoud. De vluchten moesten weer ingeroosterd worden. Volgens Heerenveen spelen de financiën van Insel Air, die in Venezuela werd vastgehouden, ook een rol.
Bescherming passagier
Passagier Angelo Trapenberg vliegt elke week op maandag en vrijdag tussen Curaçao en Bonaire. “Niemand lijkt verantwoordelijk. De klant blijft met het probleem zitten. Dit is zo sinds er geen concurrentie meer is. Ik kom altijd te laat.” Trapenberg prijst wel het Insel Air-personeel op Bonaire. “Ze doen hun best en proberen te helpen. Maar ze weten niet waar het vliegtuig blijft. Er moeten regels komen om de passagiers die hun tickets kopen te beschermen.”
Heerenveen hoopt dat binnen twee weken de vertragingen en annuleringen achter de rug zijn. “We krijgen twee fokker-50 extra op de route. In totaal gaan vijf toestellen vliegen. De capaciteit verhoogt met honderd procent en er is weer back-up.”
TCB
Het toerismebureau van Bonaire (TCB) hoort ook dagelijks de klachten van passagiers over vertragingen en annuleringen. Directeur Ethsel Pieternella zegt dat sinds twee vliegmaatschappijen die interinsulair vliegen zijn weggevallen, Insel Air kampt met capaciteitsproblemen. Pieternella: “Er zijn vertragingen en het gebeurt dat je op Curaçao moet overnachten. Niemand wilt vijf á zes uur wachten. Het is met mij en onze medewerkers overkomen.”
Volgens Pieternella hebben de vertragingen indirecte gevolgen voor het toerisme. Het toerisme is niet afhankelijk van de passagier stroom tussen Curaçao en Bonaire. De meeste toeristen komen op de directe vluchten uit Europa en de Verenigde Staten. “Het aantal passagiers dat is verminderd uit Curaçao zijn voornamelijk lokale mensen die minder reizen door de hoge ticketkosten en te volle vliegtuigen.”
TCB krijgt wel klachten van toeristen die interinsulair vliegen. Het bureau doet hen dan een geste, zodat zij het eiland niet teleurgesteld verlaten. “We moeten ons realiseren dat de toerist vaak van ver komt. Ze verliezen vakantietijd.”
Overdreven
Spreken over de gevolgen voor het toerisme op Bonaire, vindt Heerenveen overdreven. Het aantal toeristen dat Insel Air vervoert zijn vooral Nederlanders die met de KLM of Arke Fly terugreizen.
Voor wat betreft toeristen die vermoedelijk vast blijven zitten op Curaçao zegt hij: “We hebben nooit passagiers hun bestemming niet laten bereiken op de dag dat ze moeten vliegen. Indien er laat vertragingen zijn, vervoeren we hen toch nog. We leggen de toeristen uit wat het probleem is en over het algemeen is er begrip.” De directeur kan zich niet herinneren of er toeristen zijn die moesten overnachten op Curaçao. “Zelfs áls ze moeten overnachten, betalen we het hotel.”
Door Belkis Osepa