KRALENDIJK – Bonaire International Airport (BIA) is naarstig op zoek naar investeerders voor de bouw van een nieuwe terminal. De kosten zijn voorlopig geraamd op 25 miljoen euro.
BIA wil de terminal gelijktijdig bouwen met het nieuwe platform dat is gefinancierd door de Rijksoverheid. “Voor de terminal is de kas van de Rijksoverheid nu leeg”, zegt president-commissaris Jan Kloos. BIA kan wel bij de Rijksoverheid aankloppen voor een renteloze lening.
Belkis Osepa in gesprek met Jan Kloos
Het masterplan voor de nieuwe luchthaven loopt door tot 2023. De Rijksoverheid financierde al de verlengde landingsbaan. De tweede fase van het masterplan houdt de bouw van een nieuwe brandweerkazerne, een verkeerstoren en een platform in. Hiervoor heeft de Rijksoverheid geld gereserveerd. Er wordt al gewerkt aan de nieuwe kazerne en spoedig volgen de werkzaamheden voor de nieuwe verkeerstoren. BIA wil dat de derde fase (nieuwe terminal) gelijk loopt met de tweede fase.
Afstand
BIA stelt dat de nieuwbouw van de terminal noodzakelijk is om te voldoen aan de eisen van vliegmaatschappijen én passagiers. Door de Nederlandse wetgeving moeten de verkeerstoren en het platform verhuizen. Dat betekent dat de passagiers twee kilometer moeten lopen om bij de oude terminal te komen.
Kloos: “De grote vluchten landen vaak op een zaterdagmiddag, dan staan de passagiers in de zon of regen. We kunnen bussen af en aan laten rijden, maar voor die uitgaven kunnen we beter gelijk een nieuwe terminal bouwen.” Kloos hoopt dat de luchthaven meer vluchten krijgt in de toekomst, maar garanties zijn er niet. Er zijn indicaties dat het aantal vliegtoeristen blijft groeien.
Door Belkis Osepa