Ombudsman krijgt toezegging goede afhandeling klachten ZVK
Marjolein Bannier - foto: Belkis Osepa

Marjolein Bannier – foto: Belkis Osepa

KRALENDIJK – De Nationale Ombudsman heeft van het Zorgverzekeringkantoor (ZVK) op Bonaire en van minister Edith Schippers van Volksgezondheid de toezegging gekregen dat klachten in de zorg adequaat en tijdig behandeld zullen worden.

 
De Nationale Ombudsman bracht eind maart een rapport uit over de afhandeling van een klacht ingediend bij het ZVK. De afhandeling was beneden de maat. Het kantoor heeft de klacht te lang laten liggen en gaf geen gehoor aan verzoeken van de cliënt en de ombudsman om de klacht te behandelen.

Belkis Osepa in gesprek Marjolein Bannier

Incident
Het nodige ging mis bij de afhandeling van de klacht. Er ontstond een flinke vertraging, maar het betekent nog niet dat het niet moet gebeuren, aldus Marjolein Bannier van de Nationale Ombudsman. De ZVK-directie heeft na lang aandringen en contact met het ministerie van Volksgezondheid toegezegd in de toekomst klachten binnen zes weken af te handelen. Schippers gaat ervan uit dat er sprake is van een incident.

 
Er is veel kritiek op de bureaucratie en dienstverlening van het ZVK. Maar er zijn ook klachten over medische missers en medische uitzendingen. Onlangs werd bekend dat zeker 22 patiënten ernstige rugklachten hebben overgehouden na rugoperaties in Colombia.

 
Overheid
Bannier erkent de klachten in de zorg. Maar helaas kan de ombudsman niets voor hen betekenen, want het orgaan behandelt slechts klachten over de overheid of overheidsinstellingen. “We gaan niet over inhoudelijke beslissingen of klachten over artsen. Patiënten moeten zelf bezwaar tegen instellen en klachten indienen tegen artsen. De arts is geen overheid. Maar het heeft altijd nut, want vaak gaat het om hoe er met iemand is omgegaan en als de beslissingen te lang duren. Daar is de Nationale Ombudsman wel voor.”

 
Door Belkis Osepa