Nationale Ombudsman vaker laatste noodgreep
Flora Molina in gesprek met de vertegenwoordigers van de Nationale Ombudsman - foto: Belkis Osepa

Flora Molina in gesprek met de vertegenwoordigers van de Nationale Ombudsman – foto: Belkis Osepa

KRALENDIJK – “Je ziet de politie niet in Rincon. De politie moet de wijk in en niet wachten totdat het te laat is.” Dat is een noodkreet van Flora Molina die aan tafel schoof bij de vertegenwoordigers van de Nationale Ombudsman.

 
De ombudsman is vaker de laatste noodgreep voor burgers op Bonaire die vastlopen bij overheidsinstanties. Steeds meer burgers zijn optimistisch dat de ombudsman hen kan helpen.

Een reportage door Belkis Osepa

Molina vindt dat het nu wel genoeg is. Rinconero’s zijn moe van het gebrek aan politie in de oudste wijk van Bonaire. Er is hoop dat de ombudsman voor een oplossing kan zorgen. Er zijn niet alleen klachten over de politie. Ook andere overheidsdiensten en instellingen kwamen aan de orde tijdens de inloopspreekuren met de vertegenwoordigers van de ombudsman. Een vaak gehoorde klacht is dat men van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

 
Tevreden
Hans Oosterveer en Marjolein Bannier zijn ontzettend tevreden met het aantal burgers die de weg weet te vinden naar de spreekuren. Hoewel er vaak niet meer dan vijftien personen kwamen, is er tevredenheid want vroeger is het voorgekomen dat niet één burger is komen opdagen.

 
Vorig jaar kreeg de ombudsman 25 klachten binnen. Dit jaar is het aantal 41. De verwachting is dat het aantal blijft stijgen, zegt Hans Oosterveer. De vertegenwoordigers hebben ervaren dat hun aanwezigheid drempelverlagend werkt. Oosterveer: “Men vindt het prettig om ook persoonlijk een klacht bij ons te kunnen melden. Dat is heel goed, want daardoor kunnen wij ons steentje bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening van de overheid.’’

 
Eind van het jaar komen de vertegenwoordigers van de Nationale ombudsman weer naar Caribisch Nederland.

 
Door Belkis Osepa