Slechts minimale controle op gevaarlijke situaties langs de kust
Kustwacht onderschept 'go fast' met 1453 kilo cocaïne aan boord

Kustwacht houdt slechts sporadische controles – foto: Kustwacht

WILLEMSTAD – “Op volle toeren scheurde de boot vlak langs de hoofden van enkele zwemmers bij Cas Abou,” vertelt een geschrokken strandganger. Ze belde gelijk de Kustwacht om dit door te geven, maar kreeg te horen dat ze zelf de kapitein moest aanspreken.


“We moeten in zo’n geval zelf in de buurt zijn, anders is het gewoon een verhaal van iemand die iets heeft gezien”, vertelt jurist bij de Kustwacht Cynthia de Veere. Alleen als er vaker meldingen binnenkomen over één gebied, worden er patrouilles ingezet.

Elisa Koek in gesprek met Cynthia de Veere

Op Curaçao zijn al meerdere keren zwemmers en snorkelaars overvaren en onlangs raakte bij Jan Thiel weer een snorkelaar gewond door de schroef van een speedboot. Wie hier precies schuld heeft, blijkt vaak moeilijk te bepalen.


Vaargedrag
“Boten moeten 50 meter afstand houden van snorkelaars en hun vaargedrag aanpassen in een gebied waar het aannemelijk is dat mensen zwemmen”, vertelt De Veere. Hoe zo’n gebied wordt aangeduid, blijft vaag. “Meestal wordt dit gebied afgebakend door een boei of staat het aangegeven. In het geval van waterscooters is dit duidelijker: waar mensen zwemmen is het water lichtblauw en een boot moet in het donkerblauwe deel blijven.”


Selvyn Ignacio vaart bijna wekelijks met zijn boot door de binnenwateren en ziet vaak gevaarlijke dingen gebeuren. “Op sommige plekken is het water een paar meter van de kust al diep en dus donkerblauw. Zwemmers denken hier niet over na, omdat het dicht bij de kust is. Boten letten ook weinig op de kleur van het water en scheuren door, vlak langs de kustlijn. De regels zijn vooral voor mensen die niet gewend zijn hier te varen erg onduidelijk. Ook is het heel moeilijk om deze mensen op heterdaad te betrappen. De Kustwacht moet net op het juiste moment voorbijkomen.”


Om boten in de gaten te houden en eventuele overtredingen op te merken, voert de Kustwacht patrouilles uit. Maar de Haveninspectie heeft officieel de taak toezicht te houden op de binnenwateren van Curaçao. Dit toezicht is maar beperkt mogelijk: de inspectie is namelijk uitgerust met slechts één boot.


‘Te weinig controle’
“We werken samen met de Kustwacht”, vertelt haven veiligheidsinspecteur Russel Henriquez. “We voeren zelf controles uit, maar één boot voldoet niet om het toezicht goed te handhaven. Zonder de Kustwacht zouden we het niet redden. Ik krijg vaak tips van de Kustwacht en soms kom ik erbij om een proces verbaal op te maken. Dit wordt verder afgehandeld door het Openbaar Ministerie.”


Henriquez is blij met de samenwerking, maar vindt dat het beleid beter kan. “Eén boot is eigenlijk niet genoeg voor de Haveninspectie, er zou juist meer controle moeten zijn op het binnenwater. Er gebeuren nog teveel ongelukken en de enige manier om dit tegen te gaan is door meer zichtbare autoriteiten op het water: meer patrouilles dus.”


Meerdere getuigen nodig
De tip van de strandganger bij Cas Abou is volgens Henriquez niet genoeg om een proces verbaal op te maken. “Als je echt een zaak begint, is één getuige geen getuige. Er moeten minstens twee of drie mensen willen getuigen en de meesten staan hier niet om te springen. Mensen zijn bang, want het is een klein eiland.”


Door Elisa Koek