Giovanni Atalita, president van AVA Curacao BV, minister Stanley Palm en voorzitter Olivier Arrindell van AVA Airways - foto: Anneke Polak

Giovanni Atalita, president van AVA Curaçao BV, minister Stanley Palm en voorzitter Olivier Arrindell van AVA Airways – foto: AVA

WILLEMSTAD – Curaçao is een nieuwe luchtvaartmaatschappij rijker: AVA Curaçao BV. Deze lokale luchtvaartmaatschappij moet vanaf juni naar tien verschillende bestemmingen gaan vliegen.

 
Als alle papieren en vergunningen op tijd binnen zijn, hoopt AVA Curaçao BV – onderdeel van AVA Airways in Jamaica – nog voor het WK voetbal in Brazilië directe vluchten aan te bieden naar Rio de Janeiro, Fortaleza, São Paulo en Brasilia.

President van AVA Curacao BV Giovanni Atalita aan het woord

Ideeën
Ook wil de vliegtuigmaatschappij met vier toestellen – de Airbus 319 en 320 – directe vluchten gaan uitvoeren naar New York, Fort Lauderdale en Atlanta in de Verenigde Staten, naar Jamaica, Haïti, Venezuela, Honduras en Sint Maarten. De andere bestemmingen houdt voorzitter Olivier Arrindell van AVA Airways nog even geheim, om andere lokale maatschappijen ‘niet op ideeën te brengen’.

 
Of het realistisch is dat de maatschappij binnen vijf maanden de lucht in gaat, weet Arrindell niet. “We gaan het proberen, het is niet onmogelijk. Dit plan ontstond drie jaar geleden, toen ik elk land in Midden- en Zuid-Amerika heb bezocht. Er zijn wel connecties van het noorden naar het zuiden, maar niet van het oosten naar het westen. Curaçao moet nu als hub gaan dienen zodat we deze vluchten wel kunnen gaan aanbieden.”

 
Arrindell, kind van een Curaçaose vader maar opgegroeid in Haïti, werkte jarenlang als consultant in de luchtvaartmaatschappij. “Maar als ze je advies niet opvolgen, moet je het zelf gaan doen. We hebben drie jaar lang marktonderzoek gedaan, dit is nu het juiste moment om met AVA te komen.”

 
Politieke onrust
Samen met president van AVA Airways, Roger Williams, kwam Arrindell op verzoek van Atalita naar Curaçao. “Gezien de politieke onrust dachten we eigenlijk dat Curaçao niet klaar was voor dit plan, maar na ons bezoek hebben we er vertrouwen in. Curaçao doet er alles aan om terug naar de eerste categorie van de Federal Aviation Authority (FAA) te gaan.”

 
Williams is te spreken over het Caribische eiland. “Curaçao is geografisch, cultureel en politiek gezien een unieke locatie om dit netwerk in het Caribisch gebied en Latijns-Amerika te organiseren. We hebben de afgelopen drie jaar uitgebreide studies binnen de regio gedaan, op basis waarvan we een businessplan hebben geschreven, aangepast aan de behoeftes uit de regio. ”

 
Gat
Arrindell stelt niet in het gat te springen dat één van de twee lokale concurrenten, DAE, heeft achtergelaten na het faillissement. “Er is plek voor vijf tot zes maatschappijen op Curaçao. Wel hebben we van DAE geleerd dat ons businessplan nog verbeterd moest worden. De bevolking wil service krijgen voor het geld dat ze betalen, en dat gaan wij ze bieden.” Concurreren met de andere lokale vliegtuigmaatschappij Insel Air wil AVA niet, stelt Arrindell. “Dat is een fenomenale maatschappij waarmee we de strijd niet willen aangaan maar juist mee willen samenwerken.”

 
Een gesprek met Insel Air heeft nog niet plaatsgevonden. Wel is er vandaag een bezoek gebracht aan minister van Economische Ontwikkeling Stanley Palm en is er een ontmoeting geweest met de Curaçaose Burgerluchtvaartautoriteit. Later deze week staat een overleg met minister van Verkeer, Vervoer en Ruimtelijke Planning Earl Balborda op de planning.

 
Palm laat weten nog geen mening te hebben over de nieuwe luchtvaartmaatschappij, omdat hij het bedrijf eerst nader wil onderzoeken. “Ik heb vanochtend een presentatie gekregen van AVA. Ze hebben bovendien het businessplan aan het Curaçao Tourist Board (CTB) overhandigd, dat zullen we ook bestuderen.”

 
Door Anneke Polak