WILLEMSTAD – Vakantieganger Norbert de Jong had een ambulance nodig, maar de huisarts moest eerst in discussie over de betaling van het ritje voor er een werd gestuurd.
De Jong schreeuwde van de pijn zaterdagochtend 17 augustus. Hij had een damperforatie. Deze aandoening kan onbehandeld leiden tot bloedvergiftiging, shock en zelfs overlijden. “De dienstdoende huisarts heeft meteen contact opgenomen met 911 toen ze zag dat het mis was”, vertelt Eric Hoegee bij wie De Jong op bezoek was. “Er werd om 915 gulden cash gevraagd en dat hadden we niet op zak.”
Uiteindelijk kwam de ambulance wel. “In een panieksituatie is het heel vervelend om minutenlang te moeten discussiëren over geld, maar je hebt geen keuze. Ik probeerde zo snel mogelijk contant geld te regelen en de huisarts probeerde in de tussentijd de meldkamer te overtuigen van de ernst van de zaak. Dit lukte gelukkig”, zegt Hoegee.
Triage
Discussiëren over geld is volgens Elba Luisa van Ambulance Curaçao niet de bedoeling, maar het kan weleens voorkomen dat een ambulance niet komt. “Er zijn mensen die bellen, omdat ze een klein sneetje hebben. Voor zulke dingen komen we niet. We voeren een triage uit en alle gesprekken worden opgenomen om te controleren dat dit correct gebeurt.” Luisa benadrukt dat bij ernstige gevallen de ambulance altijd moet komen. “We moeten onderzoeken waarom de meldkamer nu niet meteen een ambulance stuurde, want zoiets mag niet mogelijk zijn. Toeristen kunnen bovendien ook geld pinnen als ze het niet contant hebben. “
‘Melding nooit doorgegeven’
Aruna Jhagru belde 12 oktober met de brandweer, kort nadat de Fire Prevention Week was afgesloten. “Er was een grote brand naast mijn huis en nadat we deze hadden geblust, bleef het vuur oplaaien. Ik heb met 911 gebeld om te vragen of de brandweer het kon nablussen. De brandweer is nooit komen opdagen en toen ik de volgende dag verhaal kwam halen, vertelde Anna Rodriguez van de afdeling Preventie dat de melding nooit was doorgegeven door de politie.”
Volgens politiewoordvoerder Nocento worden meldingen van brand direct door de meldkamer doorgegeven aan de kazerne. “Helaas kan de brandweer niet rechtstreeks worden gebeld, maar we geven meldingen altijd door. Het enige wat ik kan bedenken is dat de politie niet is gebeld.” Jhagru had geluk dat de brand uiteindelijk met een sisser afliep.
Verbetering 911
Reginald Huggins, persvoorlichter binnen de politie, doet geen uitspraak over specifieke zaken, maar geeft aan dat er momenteel veranderingen worden doorgevoerd binnen de politie. “De structuur van 911 wordt aangepast en de efficiëntie wordt veel beter. Ook komt er een tweede nummer. Binnen een paar weken moet dit gerealiseerd zijn.”
Door Elisa Koek