Het ZVK kantoor op Bonaire

Het ZVK kantoor op Bonaire / foto: Belkis Osepa

HILVERSUM/KRALENDIJK – De communicatie tussen het Zorgverzekeringskantoor op Bonaire en zorgbemiddelingsorganisatie Holland Intercare kan beter. Dat constateren beide organisaties, die aangeven hierover in gesprek te zijn met elkaar.

ZVK en HIC over de communicatie (bijdrage: Belkis Osepa en Jamila Baaziz)

Zowel het Zorgverzekeringskantoor (ZVK) en Holland Intercare (HIC) verwijt de andere partij dat er te weinig pro-actief gehandeld wordt. Woordvoerder Atseline Winklaar van het ZVK: “Goede communicatie tussen het ZVK en HIC is van belang. HIC moet meer structureren, wellicht komt dit doordat ze kleinere aantallen patiënten gewend zijn. Als iemand bijvoorbeeld een been- of rugoperatie ondergaat zou meteen het kwartje moeten vallen dat die patiënt niet in een hotelkamer moet zitten waar hij alleen per trap kan komen.”

Toestemming
Maarten Boon, directeur van HIC, zegt jaarlijks in totaal tussen de 300 en 350 Caribische patiënten (van alle eilanden samen) te begeleiden tijdens hun medisch verblijf in Nederland. “Mijn medewerkers hebben vrijwel dagelijks contact met het ZVK. Wij doen niks zonder toestemming van het ZVK, omdat we uitgaven doen zonder hun toestemming we mogelijk problemen krijgen met onze declaraties. En dat risico kunnen we niet lopen.”

De strubbelingen tussen ZVK en HIC gaan volgens Boon vooral over geld: “We hebben regelmatig discussie met het ZVK over de kosten. Sommige dingen zijn gewoon duur. Als wij een appartement huren voor een patiënt die langer hier moet verblijven willen we zeker weten dat het ZVK ook de borg daarvoor betaald bijvoorbeeld. Wij krijgen per patiënt maar 410 euro om te bemiddelen.”

Communiceren
Vertraging bij het reageren op vragen leidt eveneens tot ergernis bij de organisaties. Boon: “ZVK moet wel blijven communiceren. Want de patiënt geeft ons al snel de schuld omdat wij hun eerste aanspreekpunt zijn. Als iets een paar dagen blijft liggen leidt dat tot kritiek op ons. Ook is het voor ons lastig als de patiënt rechtstreeks contact opneemt met het ZVK, want dan krijg je een driehoekscommunicatie.”

Hoewel er geen officiële klachten bekend zijn over Holland Intercare (HIC) klagen sommige patiënten in Nederland over de service. Ze kunnen niet rondkomen van de dagvergoeding van 23 euro per persoon per dag, hebben klachten over de accommodatie waar ze verblijven en vinden dat er niet goed gecommuniceerd wordt met hen en tussen ZVK en HIC. Beide organisaties kennen dit soort klachten en zeggen te doen wat ze – binnen de regels – kunnen om het verblijf in Nederland zo aangenaam mogelijk te maken.

Hoe werkt een medische uitzending naar Nederland?
Op dit moment zijn er ongeveer 28 patiënten uit Bonaire in Nederland vanwege een medische uitzending, een operatie of behandeling die niet op Bonaire of in de regio uitgevoerd kan worden. Het ZVK regelt voor hen – in overleg met de arts ter plekke en de patiënt – een afspraak in een Nederlands ziekenhuis. Vervolgens regelt het ZVK tickets en draagt het alle informatie over de patiënt over aan HIC. HIC zorgt dat patiënten opgehaald worden van het vliegveld, het verblijf en een dagvergoeding in Nederland en het vervoer en de communicatie over de medische zorg.

Door Belkis Osepa en Jamila Baaziz