Foto: Elisa Koek

Foto: Elisa Koek

PARERA – Voor dames een kort rokje of het topje ietsje lager, voor heren wat geld toeschuiven. Deze hulptechnieken worden het vaakst genoemd om een auto door de keuring te krijgen. Richard laat elke twee jaar wat guldens rollen om zijn auto door de keuring te loodsen.

“Het licht van mijn auto kan nergens gemaakt worden”, vertelt de 35-jarige Richard. “Ik heb dus alleen groot licht en voor 50 gulden extra wordt dat elke twee jaar goedgekeurd. Misschien is dit gevaarlijk, maar moet ik mijn goede auto helemaal laten afkeuren, omdat niemand mijn licht kan repareren?”


De 49-jarige Jeff wordt betaald om auto’s te laten keuren. Soms gaat het om auto’s die niet helemaal in orde zijn. “Ik ga al jaren naar het Keuringslokaal voor automobilisten die zelf niet willen of kunnen. Ik ken de jongens daar en weet waarop auto’s worden afgekeurd. Vaak waarschuw ik mijn klanten als ik zie dat de auto niet door de keuring dreigt te komen, maar het lukt me ook goed om kleine dingen die niet kloppen via de achterdeur goed te laten keuren. Ik betaal 50 of 100 gulden extra en dat verreken ik met mijn klant. Bij elk bedrijf wordt er weleens iets niet volgens de regels gedaan en we weten wat we doen.”

Volgens Jeff is er wel wat veranderd de laatste jaren en zijn de keurmeesters niet meer zo makkelijk om te kopen. “Vroeger kon je met een tientje extra de meest gammele auto’s laten keuren. Dames waren sneller aan de beurt, lachten even lief en konden doorrijden. Nu gebeurt dat minder. Als iets gevaarlijk is, helpt dat tientje extra echt niet. ”


Twijfels
Melvin Doran, Hoofd van Verkeer en Vervoer (het vroegere Keuringslokaal) is niet bekend met verhalen over auto’s die worden goedgekeurd terwijl dit niet zo zou mogen zijn. Toch weet hij niet 100 procent zeker dat dit nooit gebeurt. “Er zijn altijd twijfels, iedereen blijft mens. Geld blijft geld en je weet niet hoe erg iemand het nodig heeft. Als mensen de keuze maken om een onveilige auto goed te laten keuren, spelen ze met hun eigen veiligheid en die van anderen. We hebben drie keurmeesters in dienst en ik geloof niet dat zij te beïnvloeden zijn door geld of rokjes en de veiligheid zo in gevaar brengen. Helaas hebben we niet genoeg personeel om alles altijd in de gaten te houden.”


Regels uitgebreider
Op de wegen van Curaçao rijden behoorlijk wat gammele auto’s. Dit komt volgens Doran omdat sommige automobilisten hun auto simpelweg niet laten keuren. Hij zegt ook: “Een auto moet je eens in de twee jaar laten keuren, maar een licht kan na twee weken alweer kapot zijn.” Om de veiligheid op de weg te vergroten is Verkeer en Vervoer bezig met vernieuwing die invloed zou hebben op het keuringsproces. “De periode van twee jaar tussen de keuringen is iets waar we onder andere mee bezig zijn. Ook de regels worden uitgebreider. Het beleid wordt niet zo zeer strenger, maar meer gedetailleerd.” De termijn waarop de nieuwe regels worden ingevoerd, hangt af van het ministerie van Verkeer en Vervoer. “We hopen per 1 december, maar de minister moet de vernieuwing uiteindelijk doorvoeren in de wetgeving.”

Door Elisa Koek