Prijsvergelijking yoghurt (Foto door  Martina van Eenennaam)

Prijsvergelijking yoghurt (Foto door Martina van Eenennaam)

KRALENDIJK – Een coöperatieve supermarkt moet het verschil gaan maken op Bonaire. Dat is het uitgangspunt van ondernemer Roland Schalker die per december wil beginnen met Bondigro Cash & Carry (Bonaire Discount Grocery).

Het wordt een supermarkt gebaseerd op coöperativisme die consequent op lage kosten gaat opereren, waardoor producten voor lagere prijzen kunnen worden aangeboden. Op dit moment kost een kuipje Vanilla Yoghurt bij Voordeelmarkt Warehouse 2,99 dollar. Bij supermarkt Van den Tweel, van dezelfde keten als Warehouse, is de prijs 3,19 dollar. Deze prijsvergelijking geldt niet alleen voor dit kuipje yoghurt, maar voor veel andere producten.


De prijsverschillen op Bonaire zijn ook waar te nemen in andere supermarkten op het eiland. Uit een recent onderzoek van de consumentenbond Bonaire UnkoBon blijkt ook dat verse groente en fruit 47 procent duurder zijn dan op Curaçao. Deze fenomenen wil de nieuwe coöperatieve supermarkt Bondigro tegengaan.

Alternatief
Bondigro is opgericht om een serieus alternatief te bieden aan de bevolking van Bonaire, zegt initiatiefnemer Roland Schalker. De officiële oprichting van Bondigro vond eind juli plaats. Op woensdag 7 augustus hield Schalker zijn eerste bijeenkomst voor geïnteresseerden die aandelen willen kopen in de coöperatie. “Zelfs als ik niet genoeg aandelen verkoop, dan ga ik toch door met de supermarkt. Maar ik wil dat de inwoners van Bonaire inspraak hebben. Het zou leuk zijn als de inwoners hun solidariteit laten zien in hun eigen voordeel.

Ervaren
Schalker is een ervaren ondernemer met een bedrijfseconomische achtergrond. Hij heeft als financieel manager gewerkt voor een aantal grote bedrijven en een uitgebreide ervaring opgebouwd in het bedrijfsleven. In het verleden heeft Schalker aan de inkoopkant van de supermarktbranche in Nederland gewerkt.

Schappen (foto door Belkis Osepa)

Schappen (foto door Belkis Osepa)

Het idee van deze supermarkt is ontstaan doordat iedereen ontevreden is over het prijsniveau van producten op Bonaire, zegt Schalker. “Ik hoor van veel mensen en ik zie ook dat er Bonairianen zijn die geen eten kunnen betalen of zelfs geen eten hebben. Elke dag worden producten duurder op het eiland. Laatst hoorde ik dat een pak karbonades veertig procent duurder is geworden de afgelopen dagen. Als de inkoopprijzen stijgen, zullen de prijzen in de supermarkten ook stijgen.”

Monopolie
Schalker zegt het niet expliciet, maar Bondigro wil de monopolie in de levensmiddelenhandel op Bonaire tegengaan. De Van den Tweel Group heeft volgens het supermarktvakblad Distrifood ongeveer 60 procent van de markt op Bonaire in handen sinds de overname van Supermarkt Warehouse. Supermarkteigenaar Gerard van den Tweel claimt in de uitgave van Distrifood dat er nog genoeg concurrentie is onder supermarkten op het eiland. Dat betwist Schalker. “Van den Tweel heeft ruim 60 procent in handen, maar vooral de Chinese supermarkten kopen bij hem in want ze zijn vaak te klein om zelf in te kopen. Dus indirect heeft de groep 85 procent in handen. Wat hier gebeurt mag nergens in Nederland. Maar op Bonaire gebeurt het wel.”

De interesse voor het Bondigro-concept is groot. Het concept houdt in dat iedereen op Bonaire actief kan deelnemen aan de nieuwe onderneming door aandelen te kopen. De aandelen kosten 150 dollar per stuk en zullen worden uitgegeven zodra de vergunningen voor Bondigro klaar zijn. De initiatiefnemer wil 1500 aandelen verkopen.

Door Belkis Osepa