WILLEMSTAD – Wie dit weekend een grote groep motorrijders spot bij verschillende supermarkten, moet niet denken dat de bikers massaal boodschappen gaan doen. De motorrijders verkopen dit weekend loten om geld in te zamelen voor de campagne ‘Respetá derecho di preferensha’ (respecteer het recht van voorrang). Volgens Railey Ignacio, voorzitter van de motorvereniging Bikers, worden de meeste motorongelukken veroorzaakt door het niet verlenen van voorrang.
Railey is een van de trekkers van de campagne. Hij heeft meerdere vrienden verloren in het verkeer en kent motorrijders die zichtbare letsels hebben overgehouden aan ongelukken. Het heeft hem er niet van weerhouden om zelf op de motor te stappen, maar wel geïnspireerd om deze campagne op poten te zetten.
De campagne ging van start nadat David Martis, voorzitter van motorclub Nomads Tribe, in 2011 overleed nadat een auto hem geen voorrang verleende. Vele vlaggetjes, stickers, speciale rides verder, denkt Ignacio dat verkeersgebruikers iets bewuster zijn. “In 2011 waren er 22 dodelijke ongelukken, in 2012 waren dit er dertien”, zegt Railey. Dit jaar staat de teller op vier verkeersdoden, waaronder twee motorrijders. Volgens cijfers van Vereniging Veilig Verkeer Curaçao zijn er in 2012 twee motorrijders, één quadrijder en één fietser. In 2011 hebben vier motorrijders het leven gelaten.
Gebroken botten
Ook Patrick van der Valk heeft aan den lijve ondervonden hoe kwetsbaar een motorrijder kan zijn als hij in het verkeer geen voorrang krijgt. Patrick knalde twee weken geleden tegen een auto die hem op het laatste moment geen voorrang verleende. Het resultaat; negen gebroken botten, waaronder zijn polsen, kaak en zijn rechterbovenbeen. Na bijna twee weken in het ziekenhuis, waar op zijn kamer vlaggetjes van de campagne prijkten, is Patrick weer thuis. Maar hem wacht een lange revalidatieperiode.
Regels
Uit zijn benarde positie probeert hij toch mee te helpen met de campagne. “Ik vind het een goed initiatief. Op het eiland wordt heel grof gereden en er wordt niet altijd op het verkeer gelet tijdens het rijden. Zeker niet met respect voor de regels, bijvoorbeeld op voorrangswegen. Er wordt met name geen rekening gehouden met motorfietsen.” Patrick hoopt dat de campagne weggebruikers bewuster maakt van de voorrangregels met betrekking tot de motoren.
De campagne heeft twee doelen; de autorijders bewust te maken van de plek van motorrijders in het verkeer maar ook de motor, scooters, quadrijders en fietsers te wijzen op de verkeersregels. Railey zegt dat hij zijn ogen niet sluit voor de realiteit. “Ik zie ook de motorrijders die roekeloos rijden, stunts uithalen, en zonder helm rijden. Ik spreek ze altijd aan.” Hij benadrukt dat de campagne de belangen behartigt van georganiseerde groepen motorrijders, quadrijders en fietsers. “Individuen zijn uiteraard welkom, maar alleen als ze houden aan onze regels; houdt je aan de verkeersregels.”
Regelgeving
Sinds de dood van David Martis, hebben de motorrijders twee keer de gang naar het parlement al gemaakt. “We zijn ontvangen door de commissie van Verkeer en Vervoer. Maar door de wisselingen van het kabinet is er nog niet veel terecht gekomen.” Motorrijders mogen op dit moment niet naast elkaar rijden terwijl ze volgens Railey dan juist beter te zien zijn. Daarnaast wil hij dat de schuldigen van een ongeluk vervolgd worden. “Nu wordt standaard de smoes gebruikt: ik zag de motorrijder niet. Vervolgens wordt niemand vervolgd.”
Bord
Het liefst zien de motorrijders dat de overheid een campagne start, maar zolang niet gebeurt, steken ze de hand in eigen boezem. De motorrijders verkopen dit weekend lootjes voor een loterij op 8 mei en willen met de opbrengst een groot bord, met hun boodschap, langs de weg laten zetten.
Door: Leoni Leidel-Schenk