KvK-voorzitter Jamal Mahawat Khan. Foto: Ariën Rasmijn

ORANJESTAD – Wachten op een koper of een andere oplossing voor de gesloten raffinaderij in San Nicolas heeft geen zin. Dan maar zelf overnemen, slopen, schoonmaken en er duurzame bedrijven en een grote containerhaven neerzetten. Dat is het voorstel dat de Arubaanse Kamer van Koophandel afgelopen week presenteerde aan lokale ondernemers.


KvK-voorzitter Jamal Mahawat Khan stelde afgelopen dinsdag tijdens de conferentie  ‘Aruba without the refinery’ voor om een nieuwe, onafhankelijke entiteit op te richten. Deze San Nicolas Development Authority (SNDA) zal de raffinaderij moeten overkopen en beheren. Om aan genoeg geld te komen verkoopt SNDA tien miljoen aandelen á 100 florin per stuk. Arubaanse ondernemers, burgers, banken en het pensioenfonds voor ambtenaren Apfa krijgen de voorkeur bij aanschaf van deze aandelen. Het doel, zo legde KvK-voorzitter Khan uit, is dat Arubanen eindelijk zelf zullen bepalen wat er gaat gebeuren met de raffinaderij.

Nieuw en duurzaam

Samen met vier andere sprekers pleitte Khan voor het definitief sluiten van de raffinaderij. Een deel wordt behouden voor olieopslag en bunkering, de rest wordt gesloopt en waar mogelijk gesaneerd. Nieuwe, meer duurzame industrie wordt aangetrokken. De haven die nu nog onderdeel van de raffinaderij is, wordt verbouwd tot volwaardige containerhaven die vrachtschepen met een capaciteit van 5000 en misschien zelfs 10.000 containers aan zal kunnen.

Containerhaven

Op dit moment zijn er concrete plannen om de containerhaven van Oranjestad te verhuizen naar de plaats Barcadera. Aan de haven van Oranjestad kunnen momenteel alleen nog schepen met een capaciteit van 1500 containers aanmeren. Volgens panellid Daniel Brete zal dat in Barcadera niet heel anders zijn. De haven van San Nicolas daarentegen is stukken groter en dieper en is volgens Brete de enige juiste optie, wil Aruba haar ambities om handelsknooppunt tussen Europa en Zuid-Amerika te worden, daadwerkelijk waarmaken. Voor een verhuizing naar Barcadera is al een aanbesteding geweest. Afgelopen week werd echter bekendgemaakt dat een van de bedrijven die heeft meegedongen in die aanbesteding een kort geding heeft aangespannen tegen havenauthoriteit APA en de regering. Deze zouden Astec, de huidige uitbater van de containerhaven in Oranjestad en winnaar van de gunning, op oneerlijke wijze hebben bevoordeeld.

Geen heil in doorstart

In de afgelopen zes maanden sinds de sluiting van de raffinaderij zijn er geen concrete ontwikkelingen geweest rond een eventuele doorstart van de raffinaderij, die sinds September vorig jaar alleen nog maar als opslagterminal actief is. Gezien haar verouderde staat en het feit dat nieuwere en betere raffinaderijen in de afgelopen tijd ook al op zwart gingen, ziet de KvK al een tijdje geen heil meer in een heropening. Het Venezolaanse staatsoliebedrijf PDVSA zou interesse hebben getoond, maar de KvK wijst erop dat PDVSA er zelf zwak voor staat aangezien zij de afgelopen jaren overal in heeft geinvesteerd, behalve in haar eigen faciliteiten.

Door: Ariën Rasmijn