Minister Oduber met zijn luchtverkeersexperts Reed, Kirchner en Arends - foto: Sharina Henriquez

Minister Oduber met zijn luchtverkeersexperts Reed, Kirchner en Arends – foto: Sharina Henriquez

ORANJESTAD – Piloten die het Engels onvoldoende beheersen, komen op een zwarte lijst. Dat betekent dat ze Aruba niet binnen mogen. De luchtverkeerstoren heeft al 27 piloten gerapporteerd die op de lijst moeten, zegt minister van Transport, Otmar Oduber.

Sinds begin september woedt een taalstrijd in het Arubaanse luchtruim. Luchtverkeersleiders mochten naast Engels niet meer in het Spaans communiceren met piloten. Al snel beklaagde deze beroepsgroep zich: het zorgt voor te grote veiligheidsrisico’s omdat met name Zuid-Amerikaanse piloten het Engels niet op niveau beheersen. Ze wijzen op een bijna botsing onlangs tussen een Venezolaanse piloot van een privévliegtuig en een Boeing van American Airlines.

Oduber ontkent dat de ‘nieuwe taalmaatregel’ bijna voor een ramp zorgde. “Al sinds 2008 moet Aruba volgens haar eigen en internationale regels in het Engels communiceren.” Hij erkent wel dat de overheid daar nooit op heeft toegezien, ondanks de allang bekende risico’s op verwarring en dus ongelukken bij meertalige communicatie.

Verwarrend
Afgelopen zaterdag moest de luchthaven dicht vanwege teveel ziekmeldingen. De minister besloot vervolgens om de overgangsperiode van de taalmaatregel te verlengen tot juni 2016. Waarom hij deze risicovolle situatie nog langer toestaat, daarop geeft hij geen duidelijk antwoord.

Nog verwarrender wordt het als de minister documentatie laat zien waaruit blijkt dat internationale luchtvaartwaakhond ICAO toelaat dat landen ook altijd nog in hun eigen taal mogen communiceren.

Simon Arends (voormalige luchthavendirecteur, nu adviseur), Tito Reed (adviseur) en Anthony Kirchner (luchtvaarinspecteur) leggen dit na het gesprek met de minister uit. “Bon Dia (goedendag) zeggen mag in de eigen taal, maar instructies, vooral bij het opstijgen en landen, moeten in het Engels. Als er een calamiteit voordoet, en de verkeersleider kan het voorkomen door iets in Spaans te roepen, dan is dat natuurlijk niet verboden”, zegt Arends. Zoals wel het geval was bij het incident tussen de Boeing en het Venezolaanse privévliegtuigje, bevestigen zij.

Het punt is dat tegenwoordig veel piloten, vooral van Venezuela, amper Engels spreken. “Ze beschikken over de benodigde taallicentie. Maar wij weten allang dat je alles in Zuid-Amerika kan kopen en die dus ook”, zegt Kirchner.

Radar
Volgend jaar juni krijgt de toren radargegevens van Curaçao, is inmiddels afgesproken. Het jaar erop moet Aruba eindelijk haar eigen radar gaan krijgen, belooft de minister. Daar pleiten ook de luchtverkeersleiders al ruim 20 jaar voor, maar er was nooit geld. Dat terwijl de luchthaven al jaren nieuwe records vestigt. In 2014 arriveerden 2,5 miljoen passagiers, een stijging van 10 procent.

Door Sharina Henriquez