punda handelskade

WILLEMSTAD – Meer dan 440.000 toeristen brachten in 2013 tenminste één nacht door op Curaçao, blijkt uit cijfers van het Curaçao Tourist Board (CTB). Dit is 5 procent meer dan in 2012: het toerisme op het eiland stijgt elk jaar nog steeds.


Toch zien de meeste grote hotels het aantal lege kamers alleen maar toenemen. “Steeds meer mensen zoeken online naar kleinere en goedkopere accommodaties”, vertelt Margie Zoetrum, communicatiemanager van CTB.

Elisa Koek in gesprek met Zoetrum

Een bezoek aan de reiswebsite AirBnb.com om daar een accommodatie te zoeken op Curaçao, bevestigt die trend: kamers in hostels of kleine appartementjes worden aangeboden vanaf 20 euro per nacht (ongeveer 50 gulden), maar ook gehele woonhuizen of alleen een kamer binnen in woonhuis zijn te boeken.

 
Vies kamertje
“Er zijn tientallen voorbeelden”, vertelt Sander Winterberg, general manager bij Livingstone Jan Thiel. “Soms gaat het om een mooi appartement op een resort, maar sommige toeristen komen in een vies kamertje terecht in een mindere wijk. Dit vind ik zonde voor hun ervaring: die mensen komen nooit meer terug op Curaçao. Bovendien wordt de belasting in Nederland betaald, Curaçao heeft hier niets aan.”


Ook José Castillo, sales director bij Marriott merkt de trend. “De huizen in mijn buurt worden bijna wekelijks verhuurd terwijl 2013 voor Marriott zeker geen goed jaar was. Ik heb geen idee waar het geld dat betaald wordt voor een particulier huis terechtkomt.”


CTB meet het aantal toeristen met de gegevens op de immigratiekaart, die mensen bij aankomst op Hato inleveren. Daarom ziet CTB wel een stijgende lijn in het aantal toeristen. “Het komt steeds meer voor dat er een woonadres is ingevuld op deze kaart”, vertelt Zoetrum.


Keuring
Deze adressen kunnen gekeurd worden door het CTB. “De kleine accommodaties krijgen soms inspectie en moeten voldoen aan bepaalde criteria. Als dat goed zit promoten wij deze ook op onze site. Ook zij verdienen een stuk van de taart en het geld komt nog steeds in de Curaçaose economie terecht. Deze toerist geeft misschien minder geld uit in een hotel, maar gaat wel naar de supermarkt, huurt een auto en koopt iets in Punda.” Of alle accommodaties legaal verhuurd worden, kan Zoetrum niet zeggen. “Dit is een zaak voor de overheid. Als iemand geen belasting betaalt om een appartement te verhuren, is dit illegaal.”


Sinds een aantal jaar is CTB actief bezig met het promoten van Curaçao in de Verenigde Staten, maar ook Duitsland en Zuid-Amerika krijgen meer aandacht. Curaçao wordt hierbij niet gepromoot als een eiland voor één bepaalde doelgroep. “De doelgroep waarbij wij het eiland promoten is afhankelijk van het werelddeel. In Nederland richten wij ons op gezinnen, maar in Zuid-Amerika juist op shopaholics. Nadat wij de bestemming hebben verkocht, is het aan de toeristen om een hotel te vinden dat bij hen past. De hotels moeten proberen hier op in te spelen.”


Bredere markt
Marriott richt zich voornamelijk op de Amerikaanse markt. Castillo is erg blij met de promotie van CTB in de VS. Livingstone richtte zich echter altijd op de Nederlandse toerist. “Dit jaar zijn we begonnen met focussen op een bredere markt”, vertelt Winterberg. “We richten ons nu ook op toeristen uit Suriname, Brazilië en de Verenigde Staten. In januari wierp dit al vruchten af.”


Door Elisa Koek