Frisdrank is erg populair en wordt veelal dagelijks gedronken en meegegeven aan kinderen voor op school

Frisdrank is erg populair en wordt veelal dagelijks gedronken en meegegeven aan kinderen voor op school

WILLEMSTAD – Een blikje cola of een flesje limonade als kleine traktatie aan het eind van een warme werkdag of na een drukke schoolweek bestaat niet meer. Het lijkt er nu eerder op dat op Curaçao overmatig drinken van frisdrank in het dagelijkse dieet is opgenomen.

Dat is alarmerend op een eiland dat na de VS het hoogste percentage heeft van overgewicht en obesitas. De bel gaat en het schoolplein van het Maria Immaculata Lyceum (MIL) loopt vol. De lunchboxen gaan open en overal komen de flesjes frisdrank tevoorschijn. Amber (16) staat met haar vrienden onder een boom en drinkt een Sprite. “Ik ben niet dik, dus ik kan best elke dag frisdrank drinken”, meent ze. Haar klasgenoot Jen (17) ziet er steviger uit: “Ik drink Cola Light. Het is lekkerder dan water of sap. Ik kies voor light om toch een beetje op mijn gewicht te letten.”


Beleid
MIL-rector Edgar de Palm heeft samen met het kantinepersoneel een ombuigend beleid uitgestippeld. “We hebben afgesproken om sapjes en water goedkoper aan te bieden dan frisdrank. Water kost 1 gulden, sap wordt verkocht voor 1,75, limonade voor 2,75 en Coca Cola zelfs voor 3 gulden.” Dat leverde in het begin wel wat klachten op, maar volgens De Palm begrijpen de leerlingen het wel als je ze uitlegt waarom.

Dit initiatief is van de rector zelf; de overheid voert geen beleid ten aanzien de verkoop van ongezonde producten op scholen. Diëtiste Francis van Eijndhoven, voorheen voorzitter van Nederlands Antilliaanse Vereniging van Diëtisten, vindt dat de overheid een actievere rol zou moeten spelen bij het informeren over frisdrank. “In Nederland is het verboden om reclame voor frisdrank en snoep overdag op de tv te laten zien.” Ook zijn de reclames misleidend, zegt de diëtiste. “In frisdrank zit niets dan calorieën. Om dat te verbloemen voegen fabrikanten bijvoorbeeld vitamine C toe en focussen daar dan op in de reclame, alsof het gezond is. Op dat soort trucjes moet gewezen worden.”

Frisdrank mee naar school
De dochter van Sharifa is acht jaar en twintig kilo te zwaar. “Op dringend advies van de dokter moet mijn dochter afvallen”, vertelt Sharifa terwijl ze op het schoolplein van de Marnix basisschool staat te wachten. “Voorheen gaf ik haar altijd een flesje Pop mee, ik dacht dat het geen kwaad kon, zo`n klein flesje. Maar limonade drinken is een gewoonte geworden en nu wil ze elke dag frisdrank.” Sharifa is niet de enige. Veel mensen nemen de slogan van de lokale frisdrankfabrikant letterlijk: ‘Gosa Fria tur dia’ (Geniet elke dag van Fria).

Beleid voor frisdrankreclame ontbreekt. De Curaçao Beverage Bottling Company NV heeft zich te houden aan het internationale protocol van Coca Cola. “Voorheen verkochten we alleen Cola, Fria en Sprite. Nu zit er ook water en sap in ons assortiment. Ik vind dat mensen een keuze moeten hebben”, vertelt marketingmanager Myrthe Verhulst.

‘Catchy’
Van het Coca Cola-protocol mag er geen marketingcampagne gevoerd worden op scholen en ook niet gericht op kinderen onder de twaalf jaar. “Daar houden wij ons strikt aan en ik sta daar ook helemaal achter”, claimt Verhulst. Maar hoezo dan de slogan ‘Gosa Fria tur dia’? “We gebruiken die eigenlijk al heel lang, omdat het ‘catchy’ klinkt. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan.”

Door Leoni Leidel-Schenk