Foto: Sam Jones

WEESP – Toen de burgemeester van Weesp zaterdag hoorde dat de anti-Zwarte Pietbetogers in de bus bij Dokkum naar Weesp wilden komen, kondigde hij een noodbevel af. Toch was er al een kleine groep demonstranten in Weesp. De Curaçaose Collin Schorea was daar één van en wil demonstreren tot in Curaçao.

Door Sam Jones

“Oh mama, kijk Zwarte Piet!” Collin Schorea moet het elk jaar tegen deze tijd van het jaar aanhoren. “Heb je pepernoten bij je?” Allemaal insunaties die de zwarte Schorea heel pijnlijk vindt en hem ziedend maken. “Ik heb de nijging om iemand een klap voor z’n hoofd te geven!”

Liever protesteren
Toch doet Schorea dat niet, maar gaat hij wel elk jaar demonstreren. In Weesp bijvoorbeeld. Onder de rook van Amsterdam waar, in tegenstelling tot de hoofdstad, volop Zwarte Pieten mee doen aan de intocht van de Sint.

Een grote menigte is daar ook dit jaar op afgekomen. Tot ergernis van Joyce Kiba die in Weesp is opgegroeid als kind van een witte vader en zwarte moeder. Ze besloot twee jaar geleden te protesteren. Het eerste jaar in haar eentje.

“De hele menigte keerde zich tegen mij”

“Hier stond ik twee jaar geleden. Op de Zwaantjesbrug”, wijst Kiba. “Alleen met een bord. De hele menigte keerde zich tegen mij. Een politie-agent trok mijn bord uit mijn hand.” Dit jaar staat ze met een groepje van zo’n twintig demonstranten.

Gesprek onmogelijk
Schorea, Kiba en andere demonstranten die uit Amsterdam komen, roepen leuzen als “Zwarte Piet, is zwart verdriet!”. De meeste mensen reageren er niet op. Een enkeling steekt de middelvinger op of roept “zeur piet”, tikt met de vinger tegen het hoofd. De demonstranten staan achter een hekwerk en roepen “Weesp, schaam je. Nederland, schaam je.”

Tot een gesprek komt het niet echt. Hoewel Schorea dat wel wil. “Je merkt dat er onbekendheid is met de pijn die we hebben”. Waarom hij dan niet in gesprek gaat? “We mogen niet! Als je demonstreert moet je van de politie achter het hek blijven.”

“Gewoon onschuldig feestje”

Kiba heeft tot twee keer toe geprobeerd om een “respect volle dialoog te voeren” in Weesp. Ze wil een “inclusief Sinterklaasfeest zonder racisme. Dus zonder Zwarte Piet.”

Dieper liggend racisme
Volgens Schorea en Kiba is Zwarte Piet een “reflectie van een dieper liggend racisme” en staan de vrolijk rond dansende en breed grijnzende Zwarte Pieten “in direct verband met het Nederlandse slavernijverleden”. Omstanders bij de intocht in Weesp lachen het weg. “Ja, ik heb er wel begrip voor. Maar dit is toch gewoon een onschuldig kinderfeestje?”

Schorea gaat in december naar Curaçao demonstreren tegen Zwarte Piet. Uitgerekend op zijn verjaardag, 5 december: “Belachelijk dat donkere mensen zichzelf nog donkerden gaan schminken ten behoeve van een racistisch feest. Dit moet stoppen!”