Foto: José Manuel Dias

WILLEMSTAD – Het gebrek aan controle en veiligheidsmaatregelen bij de tankstations op Curaçao baart automobilisten veel zorgen. Zeker na de ontploffing op 19 januari bij het pompstation Helena Service Station, waarbij een werknemer het leven verloor. “Waar wachten we nog op, dat er nog meer mensen omkomen?”, vraagt een zichtbaar bezorgde automobiliste zich af.

Twee maanden na de ontploffing heeft de inspectie nog steeds geen nieuwe maatregelen genomen om de veiligheid bij benzinestations te vergroten. “Officieel hebben we nog niets vernomen over aangescherpte controles”, zegt Norman Perry, woordvoerder van de vereniging van eigenaren van de tankstations van COPDA en ASOgas.

Het hoofd IJkwezen Ronnie Cornelis waarschuwde vorige maand voor acuut gevaar bij de tankstations in Cas Cora en Pablo Frederik. Het hoofd veiligheidsinspectie Paul Berkeveld heeft toen gezegd dat de huidige veiligheidsmaatregelen nagekeken worden en dat er eventueel nieuwe regels komen.

Automobilisten zijn bezorgd. Beeld: José Manuel Dias

Cursus
De nieuwe regels zijn nog niet opgesteld omdat vier veiligheidsinspecteurs in Nederland cursussen zijn gaan volgen. Volgens het plaatsvervangend hoofd van de veiligheidsinspectie Norman Matheeuw gaat het om een gespecialiseerde cursus over controle van benzinestations en ook enkele cursussen arbeidsveiligheid.

Met de opgedane kennis zal er een multidisciplinair team gevormd worden die de veiligheidsvoorwaarden voor tankstations gaat evalueren en bijstellen. Volgens Mattheeuw worden alle benzinestations op Curaçao ‘binnenkort volgens de laatste normen’ gecontroleerd.

Perry vindt dat het niet nodig was om de inspecteurs naar Nederland te sturen. In plaats daarvan hadden lokale experts die bij de olieraffinaderij Isla werken een cursus kunnen geven. “De raffinaderij heeft experts die lesgeven over alle veiligheidssituaties”, merkt de woordvoerder op.

Pvc-buis
De beslissing om de inspecteurs naar Nederland te sturen is genomen vlak nadat het onderzoek naar de ontploffing bij de pomp van Sint Helena bekend werd. De oorzaak was een niet goed aangesloten pvc-buis, waardoor er benzine terechtkwam in de andere pvc-buizen die aangesloten waren op het kantoortje. Hierdoor is benzinegas in het kantoor gekomen wat met een vonkje van elektrisch apparaat de explosie heeft veroorzaakt.